Бізнес під час війни: збитки та шляхи відновлення.

Український бізнес, незважаючи на масштабні руйнування внаслідок збройної агресії, демонструє значну резистентність і поступове відновлення.

Загальні прямі втрати бізнесу в чотирьох ключових секторах (транспорт, енергетика та добувна промисловість, переробна промисловість та торгівля, сільське господарство) станом на кінець 2024 року сягнули $86 млрд (за оцінками RDNA4).

Темпи будівництва зростають з 2023 року, однак загальні обсяги у 2024 році залишаються майже на 50% нижчими за довоєнний рівень 2021 року. Частка нового будівництва зростає, що свідчить про відбудову.

Відбудова концентрується у більш безпечних регіонах. Інвестиційна активність значно вища порівняно з довоєнним рівнем 2021 року у безпечніших західних регіонах, тоді як найбільш постраждалі східні та південні області відстають, що загрожує поглибленням регіональних диспропорцій.

Відновлення в ключових галузях має свою специфіку: транспорт орієнтований на нові логістичні маршрути, енергетика — на децентралізацію та відновлювані джерела, промисловість поєднує релокацію з модернізацією, а аграрний сектор працює над подоланням наслідків мінування та втрати зрошення.

Ключовим джерелом фінансування відбудови залишаються власні кошти бізнесу (80% капітальних інвестицій у 2024 році). Державні програми та донорська підтримка орієнтовані переважно на МСП і не покривають потреби великих підприємств. Міжнародні механізми компенсації за рахунок активів РФ знаходяться на стадії розробки.

Бізнес вживає низку заходів для зменшення ризиків, таких як релокація, децентралізація активів, інвестування в альтернативну енергетику та розробка планів дій у надзвичайних ситуаціях. Страхування воєнних ризиків залишається обмеженим, але уряд працює над створенням спеціальної державної агенції.

Відшкодування завданих збитків за рахунок Росії могло б стати ідеальним інструментом фінансування відбудови, проте процедура наразі відсутня. Створення міжнародного компенсаційного механізму просувається повільно. Створення Комісії з розгляду заяв, що оцінюватиме заяви по суті та визначатиме розмір компенсацій, як другого етапу, очікується вже в наступному році.

Детальніше – у дослідженні.

Публікація підготовлена за фінансової підтримки Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю команди проєкту «Контроль витрат на відновлення» і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.

З червня 2023 року Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО «Технології прогресу» працюють над проєктом «Контроль витрат на відновлення» за фінансування Європейського Союзу.

Проєкт спрямований на створення незалежної від держави системи для моніторингу бюджетних та донорських коштів, витрачених на відновлення, аналіз цих витрат та залучення громадськості до моніторингу процесу реконструкції.