Україна втратила 560 млн євро фінансової допомоги ЄС за програмою Ukraine Facility через невиконання індикатора — неприйняття законопроєкту № 13150 щодо забезпечення законності діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, або альтернативного, до 1 квітня.
Про це заявив заступник міністра розвитку громад і території Олексій Рябикін на засіданні Комітету з питань організації державної влади ВРУ, трансляцію якого вів Рух ЧЕСНО у форматі #ЧЕСНОкомітети.
“Закон мав бути ухвалений до кінця першого кварталу 2025 року. На жаль, це зроблено не було і Україна недоотримує майже пів мільярда євро”, — наголосив він.
Натомість представник Мінекономіки Валерій Прокопець уточнив, що мова йде про 560 млн євро допомоги.
Перший заступник голови Верховної Ради та один з авторів законопроєкту № 13150 Олександр Корнієнко розповів, що це рамковий законопроєкт, який запроваджує реєстр актів місцевого самоврядування. Саме концепція реєстру є основною відмінністю цього законопроєкту від альтернативних, що дозволить громадськості та органам контролю мати доступ до частини важливих документів органів місцевого самоврядування.
Він також запропонував запроваджувати реєстри у тестовому режимі для обласних та районних рад, які мають відповідний апарат та фінансування, однак попередив про ризики кібератак на реєстр.
“Не хочу, щоб ми оперували поняттям виконати зобов’язання Ukraine Facility його не для Єврокомісії придумали, це реформи, які ми самі хотіли”, — зазначив Корнієнко.
За його словами, Верховна Рада мала б ухвалити аналогічний законопроєкт № 4298 у 2021 році, однак цього не сталося через низку обставин, зокрема повномасштабне вторгнення Росії.
У свою чергу депутати та представники асоціацій розійшлися в оцінках альтернативних законопроєктів. Зокрема, Михайло Соколов підтримав № 13150-1, підкресливши його роль у продовженні децентралізації. Натомість Роман Лозинський акцентував, що саме № 13150-2, який є найбільш наближеним до вже раніше опрацьованого № 4298, передбачає створення префектурної моделі адміністрацій, повернення статусу держслужбовців, конкурсні процедури призначення, кадровий резерв, ротацію префектів щотри роки.
“№ 13150-2 найкраще відповідає завданню реальної реформи. Але її успіх залежить від діалогу між владою і громадами”, — підкреслив Лозинський.
Він також додав, що депутати цього скликання Верховної Ради мають потенціал зробити більше, а не залишати наступникам “рамкові законопроєкти і дуже багато роботи на доопрацювання”.
Думки профільних асоціацій розділились, зокрема Асоціація міст України виступила проти запровадження єдиного реєстру актів, вказуючи на технічну неможливість його реалізації. Асоціації об’єднаних тергромад та громад натомість підтримали № 13150-2, наголошуючи на важливості м’якої моделі нагляду.
Зазначимо, що Українська асоціація районних та обласних рад представила свою позицію лише щодо № 13150, який отримала через офіційну комунікацію з комітетом. Роман Лозинський розкритикував таку позицію, зауваживши, що асоціації самостійно відслідковують законодавчі ініціативи та аналізують їх.
Під час обговорення також лунала критика щодо поспіху в прийнятті законів виключно заради виконання зовнішніх зобов’язань.
“Ukraine Facility — це не тільки реформи, а й гроші. Але поспішні рішення часто мають погані наслідки”, — застеріг член комітету Дмитро Микиша.
Він підкреслив, що комітет може повернутися до розгляду законопроєкту № 4298, який був ухвалений за основу у 2021 році, однак замість цього починає роботу спочатку.
Проте Валерій Прокопець зазначив, що законопроєкт №13150 пройшов попередню оцінку Єврокомісії.
“Фактично не маємо іншого вибору, як просити його підтримати”, — сказав він.
Підсумком засідання стало рішення комітету винести законопроєкт № 13150 на розгляд Верховної Ради. Альтернативні варіанти — № 13150-1 та № 13150-2 — були відхилені.
https://www.chesno.org/post/6408/