АРХІТЕКТУРНА ТРАНСФОРМАЦІЯ РАДЯНСЬКИХ ШКІЛ: В УКРАЇНІ СТАРТУВАВ ПРОЄКТ ВІДБУДОВИ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ

Міжнародний воркшоп із відбудови шкіл за участю українських та європейських архітекторів, міністрів та освітян проєкту, що стане початком концептуальної трансформації закладів освіти.

Триденний воркшоп, організований українським урбан-бюро «Big City Lab», є першим етапом реалізації проєкту з відбудови п’яти типових і зруйнованих війною шкіл, відкриття яких можна буде побачити вже за рік, у вересні 2024 року. За підсумками проведених зустрічей експерти сформують концепції на основі напрацювань і експертиз проєкту «Маріуполь Реборн». Готові концепції передаються МОН для подальшого поширення серед усіх зацікавлених сторін та масштабування на шкільні заклади з таким же плануванням по усій території Україні.

У події взяли участь Михайло Федоров, віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій, міністр цифрової трансформації, Оксен Лісовий, міністр освіти і науки України, та міжнародні спеціалісти, адже розробка концепцій нових українських шкіл відбуватиметься в колаборації з українськими та європейськими архітекторами: європейські бюро, які вже мають досвід трансформації старих радянських шкіл у своїх країнах, об’єдналися в ініціативу Rebuild the Wonderful та координуються українською командою Big City Lab. До команди увійшли архітектурні бюро DO ARCHITECTS (Литва), KAVAKAVA (Естонія) та ARCHICON (Угорщина).

«Спільно з МОН ми розробили стратегію трансформації системи освіти. Вона передбачає зміни від підходу до навчання та переосмислення професії вчителя до реконструкції закладів освіти. Ми прагнемо трансформувати систему так, щоб діти хотіли ходити до школи. Школи мають позбутися радянського минулого, нефункціональних приміщень та нераціонального використання простору. Саме тому трансформація освітніх закладів – ще один крок до розбудови нової системи освіти в Україні», – зазначив віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти науки та технологій — міністр цифрової трансформації Михайло Федоров.

Станом на зараз українські школи не відповідають сучасним реаліям і потребам учнівства і педагогів. Для того, аби подальші освітні зміни могли бути ефективними, ЗЗСО потребують вдосконалення архітектурного простору. З огляду на типовість конструктивних архітектурно-будівельних рішень шкільних споруд, побудованих за часів СРСР, державі достатньо п’яти проєктів трансформації, щоб надалі якісно реконструювати тисячі шкіл.

«Повне переосмислення совєцьких шкільних просторів — одне із завдань трансформації системи освіти. Сучасне освітнє середовище позитивно впливає на всіх учасників освітнього процесу, особливо на дітей, які стають більш упевненими у собі, допитливими та відкритими. Сьогодні ми маємо понад три сотні зруйнованих та понад три тисячі пошкоджених шкіл в Україні. І виклик, який стоїть перед нами, — відбудувати їх у новій якості. Build back better — це і про форму, і про зміст», — зазначив Оксен Лісовий, міністр освіти і науки України.

Під час події архітектори відвідали типові школи у Київській області: на основі цих типів будуть розроблені рішення для реконструкції старих радянських освітніх закладів та відбудови зруйнованих війною шкіл по всій країні.

Як розробляли бачення проєкту, пояснює Вікторія Тітова, СЕО Big City Lab: «Працюючи над візією “Маріуполь 2040” для Маріуполь Реборн, ми виявили, що 72% усіх шкіл Маріуполя – це 5 архітектурних типів будівель. Вони ж повторюються сотні разів по всій Україні. Відповідно, державі достатньо 5 проєктів трансформації, щоби зробити комфортними тисячі шкіл по країні. Але для переосмислення радянського спадку не достатньо пофарбувати стіни чи повісити нові штори. Потрібно трансформувати простір через призму людиноцентричності і безбар’єрності, щоби він став сучасним по функціональності і дизайну. Лише експертизи архітекторів недостатньо, нам потрібна думка самих користувачів, тож запрошуємо всіх охочих долучитися до проєкту в опитуванні — адже бачимо школи місцем для громади».

Щоб зрозуміти, які приміщень потребують освітяни для комфортного й продуктивного навчання, українські урбаністи спільно з командою «Я і моя школа» провели низку досліджень, в межах яких поспілкувалися з фокус-групами школярів, провели партисипації з директорами та глибинні інтерв’ю з експертами з освітньої сфери. За результатами цих досліджень архітектори будуть створювати концепції закладів освіти нового типу.

«Радянська імперія використовувала повсякденну архітектуру в цілях пропаганди та контролю над людьми, і, на жаль, ми продовжуємо користуватися цими спорудами. Країни Східної Європи вже понад 30 років незалежні — проте ми все ще надаємо пріоритет реконструкції шкіл на основі радянських цінностей, замість того, щоби перетворювати їх на будівлі, що сприятимуть зв’язкам між людьми. Україна, визнавши цю помилку, має потенціал змінити свої пріоритети і трансформувати свою систему освіти швидше, ніж ми. Так Україна може стати прикладом для усієї Східної та Центральної Європи. З цією метою ми запустили ініціативу Rebuild the Wonderful: її мета полягає в тому, щоб ініціювати трансформаційні зміни в Україні, одночасно надихаючи наші власні нації» — пояснює архітекторка Гілма Теодора Гіліте, засновниця ініціативи Rebuild the Wonderful та співзасновниця DO ARCHITECTS з Литви.

Архітектурна трансформація освітніх закладів відображатиме цінності Нової української школи та передбачатиме сучасний дизайн, наявність укриттів, створення безпечних функціональних просторів для навчання та комунікації дітей.

Мета проєкту — розроблення концепцій для 5 типових радянських шкіл. Готові концепції передаються МОН для подальшого поширення серед усіх зацікавлених сторін та масштабування на шкільні заклади з таким же плануванням в усій території України.

Розробка проєктів архітектурної трансформації шкіл реалізується Міністерством освіти і науки на базі концепцій розроблених «Маріуполь Реборн» у співпраці з виконавчим партнером Big City Lab, за ініціативи Віцепрем’єра-міністра з інновацій, розвитку освіти науки та технологій — Міністра цифрової трансформації Михайла Федорова.