Підтримуючи виступ Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля від 3 січня 2023 року щодо запровадження префектів відповідно до кращих європейських практик уже цього року, закликаємо владу зробити якнайшвидше реальні кроки для вдосконалення організації виконавчої влади в Україні.
Для запровадження префектів спочатку необхідно внести зміни в Конституцію України. Зробити це можна буде тільки після завершення війни, розглянувши законопроєкт на двох сесіях Верховної Ради.
Проте зробити суттєвий крок до європейських стандартів в організації влади в Україні можна значно простіше – ухвалити нову редакцію Закону України «Про місцеві державні адміністрації», максимально наблизивши його до кращих європейських практик, наскільки дозволяє Конституція України. Відповідний законопроєкт під №4298 був ухвалений у першому читанні ще 4 березня 2021 року, до вересня того ж року підготовлений до другого читання в редакції, яку підтримували експерти громадянського суспільства та практики. Але в листопаді 2021 року, замість винесення проєкту на голосування в зал, його редакція була суттєво змінена профільним Комітетом, на нашу думку, не в кращий бік.
Зважаючи на важливість цього законопроєкту і для організації влади в областях та районах, і для європейської інтеграції України, закликаємо Уряд та народних депутатів України відновити його редакцію від 4 жовтня 2021 року, актуалізувати перехідні положення та ухвалити в цілому.
Закон повинен відповідати Конституції України в частині повноважень Президента і Кабінету Міністрів щодо призначення та звільнення голів місцевих державних адміністрацій. Неприйнятними з цієї точки зору є положення, які з’явилися в редакції законопроєкту від 17 листопада 2021 року, про обов’язок КМУ вносити Президенту кандидатуру, подану Президентом (ч. 5 ст. 9) або про дострокове припинення повноважень голови МДА за ініціативою Президента, але без подання КМУ (ст. 10).
Принципово важливо, щоб цей Закон встановлював для голів районних і обласних державних адміністрацій статус державних службовців, запровадив конкурсний добір кандидатів на ці посади, фахове навчання кандидатів перед призначенням на посади та чіткі підстави звільнення.
Відповідного коригування потребують і норми щодо заступників голів МДА, посади яких також мають бути віднесені до державної служби, а призначення на них мають відбуватися на основі принципів належного врядування (професійність, політична неупередженість тощо), як і передбачалося в редакції від 4 жовтня 2021 року.
Закон України «Про місцеві державні адміністрації» ухвалений в новій редакції на основі законопроєкту №4298 в редакції від 4 жовтня 2021 року дійсно наближатиме наше врядування до європейських стандартів, як обіцяв Прем’єр-міністр України та вимагає курс України на вступ у Європейський Союз.
- Коаліція Реанімаційний Пакет Реформ
- Громадська мережа публічного права та адміністрації UPLAN
- Ігор Коліушко, Центр політико-правових реформ
- Юрій Ганущак, Інститут розвитку територій
- Василь Куйбіда, Всеукраїнська асоціація магістрів державного управління
- Анатолій Ткачук, Інститут громадянського суспільства
- Ігор Бураковський, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій
- Анна Колохіна, Дніпровський центр соціальних досліджень
- Андрій Крупник, Одеський інститут соціальних технологій
- Ірина Гайдучик, Волинський інститут права
- Володимир Бригілевич, Центр досліджень місцевого самоврядування (Львів)
- Ольга Мірошник, БФ «Фонд місцевої демократії» (Харків)
- Віталій Разік, БФ «Право і демократія» (Львів)
- Роман Сердюк, Інститут реформ та інновацій (Дніпро)
- Олександра Щукіна, ГО «СМАРТ МЕДІА» (Харків)