Після затвердження нового адміністративно-територіального устрою та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на його основі реформа децентралізації переходить на наступний етап. Із цього розпочав свій виступ Віталій Безгін, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, під час онлайн-зустрічі з представниками дипломатичних місій в Україні.
Одним із наступних кроків для продовження реформи децентралізації має стати ухвалення законопроєкту № 4298 про місцеві державні адміністрації.
«Цей проєкт закону був розроблений із залученням експертів і представників громадянського суспільства. Він по-новому визначає повноваження голів місцевих державних адміністрацій: одним з основних їхніх напрямів діяльності стає контроль над законністю та конституційністю під час ухвалення актів органів місцевого самоврядування», — каже Безгін.
Інша важлива норма законопроєкту — відновлення голів державних адміністрацій у статусі державних службовців.
«При здійсненні функції нагляду немає бути політики, а лише державна служба», — пояснює нардеп.
Але зараз неможливо просто надати головам місцевих державних адміністрацій статус державних службовців, адже спочатку необхідно створити кадровий резерв, який планується запустити з 1 січня 2022 року.
«Голови державних адміністрацій можуть обіймати свої посади лише після проходження кадрового резерву, де вони набуватимуть необхідних навичок», — наголошує Безгін.
Голови районних державних адміністрацій мають наглядати за рішеннями громад, голови обласних державних адміністрацій — за рішеннями районних рад, а профільне Національне агентство, створення якого передбачено законопроєктом № 4298, — за рішеннями обласних рад.
«Зараз дискусія точиться навколо питання, за чим саме буде здійснюватися нагляд. За всіма актами органів місцевого самоврядування чи лише за нормативними? Ми вважаємо, що більш доречним і конституційним буде саме перший варіант», — впевнений народний обранець.
Також він навів алгоритм процедури здійснення нагляду:
- Голова державної адміністрації має дорадчий голос на початковому етапі ухвалення рішення органу місцевого самоврядування (ОМС).
- Після офіційної публікації рішення ОМС голова державної адміністрації здійснює його аналіз.
- Голова державної адміністрації має 30 днів для реагування: за цей період він може спрямувати листа до ОМС із прохання вирішити можливі питання щодо відповідністю ухваленого акту Конституції.
- Якщо ОМС не реагує на це зауваження або відмовляється вносити відповідні зміни до ухваленого акту, то голова державної адміністрації звертається до суду.
В Україні зараз діє закон про місцеві державні адміністрації від 1999 року, який був написаний одразу після ухвалення Конституції в 1996 році. І з юридичної точки зору сама структура нормотворення цього закону є «трохи радянською», тому цей закон давно слід ухвалити в новій редакції. На це звернув увагу Ігор Коліушко, голова правління Центру політико-правових реформ.
До 2017 року голови місцевих державних адміністрацій мали статус державних службовців. Але потім їх вивели з державної служби, проте їхні посади не стали політичними.
«Законопроєкт № 4298 має на меті визнати голів місцевих державних адміністрацій державними службовцями, чітко визначити їхні повноваження та надати їм можливість забезпечувати нагляд за законністю актів ОМС, прямі підстави для чого надає Конституція», — наголошує Коліушко.
Крім цього, законопроєкт № 4298, на відміну від чинного закону, чітко конкретизує повноваження обласних і районних адміністрацій, додав голова правління ЦППР.