Надійшло 14 проектів законів і постанов Верховної Ради України, зокрема 6 проектів процедурних постанов, пов’язаних із прийняттям за основу, відхиленням або поверненням на доопрацювання окремих законопроектів. У цьому огляді також не коментуються проекти про запровадження податкових пільг, внесення змін до бюджету тощо.
Міжнародно-правові відносини
Проект 10232 від 15.04.2019 (Президент України) про ратифікацію Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму.
Названий протокол учинений у м. Рига 22 жовтня 2015 року. Його метою є доповнення Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму, яка була відкрита для підписання у м. Варшава 16 травня 2005 року, положеннями стосовно криміналізації таких діянь: участь у терористичній організації або групі, проходження навчання тероризму, виїзд за кордон з терористичною метою, фінансування виїзду за кордон з метою терористичної діяльності та організація чи сприяння іншим способом виїзду за кордон з метою терористичної діяльності. Щодо усіх термінів дається визначення. Також пропонується закріпити, що кожна Сторона вживає таких заходів, які можуть знадобитися для збільшення своєчасного обміну між Сторонами будь-якою наявною відповідною інформацією, що стосується осіб, які виїжджають за кордон з метою терористичною діяльності. З цією метою кожна Сторона створює контактний пункт, доступний 24 години на добу, сім днів на тиждень.
В існуючий ситуації з необхідністю протидіяти терористичній активності в ОРДЛО приєднання до протоколу видається нагальною необхідністю.
Проект 0221 від 15.04.2019 (Президент України) про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з ратифікацією Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму.
Проект спрямований на закріплення в законодавстві, передусім у Кримінальному кодексі України положень, пропонованих названим протоколом. Зокрема, в кодексі пропонується доповнити статтю 258-5 «Фінансування тероризму» положенням про те, що караними є також і «проходження навчання тероризму, виїзду з України та в’їзду в Україну з терористичною метою». Кодекс доповнюється статтями 258-6 «Проходження навчання тероризму» та 258-7 «Виїзд з України та в’їзд в Україну з терористичною метою». Відповідні зміни пропонується внести також до Кримінального процесуального кодексу України та Законів України «Про боротьбу з тероризмом» і «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Як видається, проект не повною мірою враховує усі пропозиції та можливості, передбачені згаданим протоколом. Обидва проекти не були розглянуті до часу інавгурації нового Президента України і відкликані в перший день його повноважень.
Проект 0222 від 16.04.2019 (Кабінет Міністрів України) про ратифікацію Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Польща про утримання прикордонних дорожніх мостових об’єктів на українсько-польському державному кордоні.
Угода між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Польща про утримання прикордонних дорожніх мостових об’єктів на українсько-польському державному кордоні була вчинена 22 червня 2018 року в м. Варшава. Угода загалом має хоч і важливий, але технічний характер, і врегульовує питання утримання, зокрема догляду, ремонту, тощо мостів на українсько-польському державному кордоні.
Відносини між владними суб’єктами
Проект 10235 від 17.04.2019 (Савченко Н. В.) про внесення змін до Закону України «Про вибори народних депутатів України» щодо розміру грошової застави для партій, які висунули виборчий список кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі.
Пропонується у нормі про те, що партія, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі, після початку виборчого процесу та до подання документів Центральній виборчій комісії для реєстрації кандидатів у депутати вносить в безготівковому порядку на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії грошову заставу в розмірі однієї тисячі розмірів мінімальної заробітної плати, скоротити суму застави з 1000 до 20 розмірів мінімальної заробітної плати. Слід зазначити, що за час з моменту, коли в дане положення останній раз вносилися зміни (2013 рік), розмір мінімальної заробітної плати збільшився майже у чотири рази. Як зазначається у пояснювальній записці, ситуація зі внесенням такого великого розміру грошової застави для багатьох політичних партій є вкрай складною, так як збір грошей для внесення застави є важким через складну економічну ситуацію в країні та виїзд великої кількості українських громадян закордон. Підкреслено, що запровадження законодавцем такого великого розміру застави штучно створює ситуацію зі зменшенням кількості партій, які зможуть прийняти участь у виборах народних депутатів України, а також забезпечить участь у виборах лише тих політичних партій, що мають велику фінансову підтримку, зокрема т. зв. олігархів.
Питання є дискусійним і по своїй природі політичним, а не юридичним. Загалом можна висунути аргументи як на користь зменшення, так і за залишення на діючому рівні чи навіть збільшення суми грошової застави. У будь-якому разі скорочення у 50 разів видається занадто радикальним.
Права громадян та їх об’єднань
Проект 10233 від 15.04.2019 (Третьяков О. Ю.) про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення рівня соціального забезпечення осіб, які здійснюють догляд за особами з інвалідністю внаслідок психічного розладу.
Зміни вносяться до Законів України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» та «Про психіатричну допомогу». Пропонується закріпити положення про те, що умови і порядок пенсійного забезпечення, надання соціальних послуг, державної соціальної допомоги та компенсацій особам з інвалідністю та особам, які здійснюють догляд за ними, визначаються законодавством про пенсійне забезпечення, про соціальні послуги, про державну соціальну допомогу, про психіатричну допомогу та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють відносини у відповідних сферах. Пропонується також чіткіше виписати положення про те, що держава гарантує грошову допомогу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, – на догляд за нею. Розмір зазначеної допомоги розраховується як різниця між трьома прожитковими мінімумами на кожного члена сім’ї та середньомісячним сукупним доходом сім’ї за попередні шість місяців, але не може бути більше, ніж прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць – у разі догляду за однією особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, півтора прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць – у разі догляду за двома особами з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, двох прожиткових мінімумів на одну особу в розрахунку на місяць – у разі догляду за трьома і більше особами з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу.
Проект 10234 від 16.04.2019 (Суслова І. М.) про внесення зміни до статті 268 Податкового кодексу України щодо звільнення від сплати туристичного збору внутрішньо переміщених осіб.
Пропонується визначити, що платниками туристичного збору не можуть бути особи, які взяті на облік як внутрішньо переміщені особи відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» – у разі, якщо адреса їхнього фактичного місця проживання, зазначеного у довідці про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, є адресою одного з місць проживання (ночівлі), визначених у підпункті 268.5.1 пункту 268.5 статті 268 Податкового кодексу України. Як зазначається у пояснювальній записці до проекту, потреба у таких змінах стала нагальною через внесення у листопаді 2018 р. змін щодо порядку розрахунку та сплати туристичного збору.
Кримінальне, кримінальне процесуальне і цивільне процесуальне законодавство, судівництво
Проект 10236 від 17.04.2019 (Лапін І. О.) про внесення доповнення до статті 286 Кримінального кодексу України щодо відповідальності за порушення правил безпеки дорожнього руху.
Статтю 286 «Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами» пропонується доповнити новою частиною четвертою такого змісту: Звільняється від кримінальної відповідальності особа, за вчинення злочину, передбаченого частинами першою-третьою цієї статті, крім порушення правил експлуатації транспорту, якщо такий злочин вчинено у зв’язку з порушенням правил безпеки дорожнього руху іншими учасниками дорожнього руху або внаслідок незадовільного експлуатаційного утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів.
Пропоноване положення видається цілковито неприпустимим. Порушення особою правил безпеки дорожнього руху є неправомірним діянням вже саме по собі, а зазначені у проекті чинники можуть впливати лише на тяжкість покарання та притягнення до відповідальності ще й інших осіб.
Питання сільського господарства та земельних справ
Проект 10201-1 від 16.04.2019 (Червакова О. В.) про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження українських лісів.
Альтернативний проекту 10201 від 03.04.2019 (Кіраль С. І.) про внесення змін до деяких законів України щодо посилення заходів, направлених на збереження українських лісів (див. Бюлетень № 219).
Основний і альтернативний проекти мають мало спільного і відображають, як видається, різні підходи до досягнення однакової мети. У проекті 10201-1 пропонується в Кодексі України про адміністративні правопорушення збільшити в 1,5–3 рази штрафи, передбачені статтями 64, 65, 65-1 та 66. Водночас зміни до Кримінального кодексу України передбачають у статтях 201-1 «Переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю лісоматеріалів або пиломатеріалів цінних та рідкісних порід дерев, лісоматеріалів необроблених, а також інших лісоматеріалів, заборонених до вивозу за межі митної території України» та 246 «Незаконна порубка або незаконне перевезення, зберігання, збут лісу» уточнити примітки щодо визначення обтяжуючих розмірів шкоди, які посилюють відповідальність. Розмір шкоди (істотна шкода, тяжкі наслідки тощо) пропонується скоротити у 55–100 разів!
Автори огляду неодноразово звертали увагу на невідповідність таких підходів. У цьому разі вважаємо за потрібне повністю підтримати позицію, викладену у висновку ГНЕУ: «Головне науково-експертне управління вважає, що прийняття законопроекту в його нинішньому вигляді, без внесення змін, які б встановлювали більш обґрунтовані значення кваліфікаційних критеріїв для відповідних злочинів, може спричинити надмірну криміналізацію і застосування засобів кримінальної відповідальності за велику кількість діянь, які об’єктивно не повинні визнаватись кримінально караними».
Незважаючи на негативну оцінку проекту з боку ГНЕУ, вже наступного тижня після внесення він був прийнятий за основу та в цілому і згодом підписаний Президентом України.
Ігор Усенко, Євген Ромінський
http://khpg.org/index.php?id=1558986373