Наступного року парламент планує ухвалити закони про прозорість у громадах та про обов’язкові стратегії розвитку, дати рівні можливості для залучення запозичень громадами, а також – напрацювати фінальний текст змін до Конституції в частині децентралізації. Пріоритетні ініціативи ВР для місцевого самоврядування аналізує голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Віталій Безгін.
Децентралізаційні зміни до Конституції
30 листопада на сайті Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування оприлюднили текст змін до Конституції в частині децентралізації влади. Цей проєкт два роки обговорювався з ключовими експертами та стейкхолдерами, профільними асоціаціями, представниками органів місцевого самоврядування з усієї країни.
Тепер міжкомітетська парламентська група з 10 депутатів, куди входжу і я, працюватиме над фінальною версією тексту змін до Конституції. Сподіваємося оприлюднити його на початку березня. Далі потрібно проголосувати (226 голосів) за його направлення на оцінку до КСУ. Після цього – етап ухвалення у парламенті в першому читанні (226 голосів). У другому читанні зможемо проголосувати зміни до Конституції лише на наступній сесії парламенту. Необхідно буде набрати 300 голосів.
Аналоги префектів у громадах
Взимку плануємо ухвалити законопроєкт №4298, завдяки якому в Україні з’являться місцеві державні адміністрації з префектурними повноваженнями. Вони представлятимуть державу на місцях, займатимуться реалізацією державних програм і контролюватимуть законність рішень органів місцевого самоврядування. При цьому голова МДА не зможе втручатися у роботу органів місцевого самоврядування, вказувати їм, що робити, самостійно зупиняти чи скасовувати їхні рішення, одноосібно визначати законність цих рішень (усе це робитиме виключно суд).
Законопроєкт №4298 перезавантажить стосунки місцевого самоврядування із державною вертикаллю. Він є одним із ключових для продовження реформи децентралізації.
Кожній громаді – по стратегії
Серед планів на зимовий період – ухвалення в другому читанні законопроєкту №5323 про засади державної регіональної політики. Він прив’язує регіональні та місцеві стратегії розвитку до державної стратегії; а також робить обов’язковою наявність стратегій розвитку для кожної громади. Адже ми чудово розуміємо, що не можна однаково стратегічно розвивати міські агломерації та високогірні території – кожна громада повинна мати свій план розвитку.
А щоб стратегії розвитку громад узгоджувалися із загальною державною стратегією, законопроєкт запроваджує трирівневу систему стратегічного планування: держава, регіон, громада. Так ми синхронізуємо кожну громаду із центральною владою.
Місцева влада працюватиме прозоро
Нещодавно ми зареєстрували законопроєкт №6401 про забезпечення прозорості місцевого самоврядування. На нього перш за все очікує саме громадянське суспільство, адже органи місцевої влади підзвітні мешканцям своєї території та мають бути відкритими перед людьми.
Законопроєкт передбачає обов’язкову трансляцію усіх відкритих засідань місцевих рад, створення реєстру об’єктів комунальної власності, відкритого для жителів громади, оприлюднення публічної інформації про органи місцевого самоврядування у форматі відкритих даних. До того ж у відкритий доступ мають публікуватися не лише проєкти порядків дених засідань місцевих рад, а й проєкти порядків денних постійних комісій, а також ухвалені акти ОМС, усі додатки до них. Плануємо, що профільний комітет розгляне законопроєкт 19 січня 2022 року.
Знищимо бюджетну дискримінацію
Наприкінці 2021 року ми ініціювали законопроєкт №6472, який має прибрати дискримінацію в питанні залучення запозичень сільськими та селищними громадами. Справа в тому, що нині для сільських та селищних громад існують обмеження у залученні запозичень, у той час як для міських громад таких обмежень немає.
При цьому порівняйте чисельність населення у деяких міських і селищних громадах. Міські: Дружбівська (Сумська) – 5490 осіб, Батуринська (Чернігівська) – 7281 осіб, Устилузька (Волинська) – 7342 осіб. І кілька селищних, що зараз обмежені: Саф‘янівська (Одеська) – 42 927 осіб, Нересницька (Закарпатська) – 30 609 осіб, Білогородська (Київська) – 23 697 осіб.
Запропонований нами законопроєкт пропонує внести зміни до бюджетного кодексу та зробити громади рівноправними з точки зору боротьби за запозичення. Ми розуміємо, що доступ до «дешевих грошей» є запорукою для подальшого розвитку територій.