Разом із тим, 38% опитаних зазначили, що протягом останнього року давали хабар при взаємодії з органами влади. Найчастіше платили хабар при отриманні послуг у таких установах: початкові та середні навчальні заклади (38%), медичні установи (33%), при взаємодії з дорожньою поліцією (33%), у системі професійної освіти (31%), оформлюючи виплати по безробіттю (9%), оформлюючи соціальні пільги (6%). Але дослідники відзначають потужний потенціал для змін такої ситуації.
29% наших співгромадян готові відмовлятися платити хабар, 9% готові повідомляти про корупцію, 7% готові вголос обговорювати проблему корупції, 2% готові вступити до антикорупційної організації, а 1% бойкотувати недоброчесний бізнес.
При цьому, 42% опитаних вважають за непотрібне повідомляти про корупцію, адже 16% – переконані, що це нічого не змінить, а 14% бояться наслідків такого викриття. Також у Transparency International Україна відзначають прогрес порівняно з минулими роками: у 2013 році 74% українців не повідомляли про корупцію, бо 63% з них вважали, що це нічого не змінить, а 24% боялися наслідків.
Для тих, хто готовий діяти вже зараз, але не знає як себе поводити і з чого почати, CorruptUA.org підготував коротку антихабарницьку інсрукцію.
Що робити? – Зібрати максимум інформації про вимагання.
В жодному разі не передавайте гроші на місці події. Продовжуйте розмову і збирайте якомога більше деталей – яка сума та валюта, яким чином передати тощо. Залізним аргументом у притягненні хабарника до відповідальності буде зафіксований через відео чи аудіо факт вимагання.
Головне – самому не провокувати службовця до отримання хабара. Адже за такі дії в Україні передбачена кримінальна відповідальність.
Ч. 1. Статті 368-4 ККУ. Підкуп особи, яка надає публічні послуги – караються штрафом від ста п’ятдесяти до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк від ста до двохсот годин, або обмеженням волі на строк до двох років, або позбавленням волі на той самий строк.
Ще існує Національне агентство із запобігання корупції. Основні його функції полягають, зокрема, у контролі та перевірці декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а також забезпеченні роботи Єдиного державного реєстру декларацій. Але до повноважень цього органу входить і здійснення співпраці із особами, які добросовісно повідомляють про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень ЗУ «Про запобігання корупції».
До кого звертатися? – Підслідність кожного окремого кейсу залежить від складу правопорушення.
Визначальна характеристика – до компетенції НАБУ і ДБР віднесено розслідування злочинів високо посадовців, прокурорів, суддів, нардепів, голів облрад та ін. Крім того, в компетенції ДБР – розслідування злочинів службових осіб НАБУ та САП. Решта корупційних злочинів, що вчиняються на локальному рівні, розслідуватимуться органам внутрішніх справ.
Якщо справа буде не в компетенції поліцейських, то заяву мають спрямувати за адресою уповноваженої установи.
Заява або повідомлення про злочин подається у довільній формі. Бажано зазначати свої персональні дані – ПІБ, контактна інформація. Разом із тим, допустимо надавати інформацію й анонімно. Такі звернення розглядаються за умови, якщо заява стосується конкретної особи. Також заява має містити фактичні дані, що можуть бути перевірені.
До НАБ і Нацполіції, як і до ДБР після його повноцінного запуску, можна подавати заяви в електронному вигляді.
Після подання заяви важливо зафіксувати номер, за яким її зареєструють правоохоронці, аби в подальшому слідкувати за її розглядом.
Дуже важливо вказати у поданій заяві правильні контактні дані, адже саме за ними з вами зв’яжуться правоохоронці, які мають взяти справу під свій контроль. Вчинення будь-яких дій без їхнього відому в майбутньому може бути використане проти вас у суді, тож не слід вдаватись до самодіяльності.
Точна інформація, щодо досудового розслідування є тайною слідства, і у відкритому доступі її немає. Попри це, з численних свідчень учасників затримань та оперативних довідок відомо, що найчастіше правоохоронці використовують мічені банкноти, за допомогою яких хабарника ловлять “на гарячому”.
Факт передачі хабаря неодмінно має бути задокументований. Найчастіше робиться це за допомогою відеокамер та диктофонів. При цьому гроші або інші цінності, які плануються до передачі, помічаються спеціальними невидимими розчинами, що проявляються лише під світлом ультрафіолетового ліхтаря.
Всі ці дії проводить слідчий, який складає протокол. До протоколу також вносяться серії та номери купюр, або серійні номери чи детальний опис цінностей, що будуть передаватися. Всі етапи підготовки також фіксуються на фото та відеокамери аби унеможливити будь-які махінації.
Якщо ви не дочекалися реакції на письмове звернення, варто підключити прокуратуру.
Крім того, дії чи бездіяльність допущені при розслідуванні кримінальної справи, а також рішення про зупинення досудового розслідування чи закриття кримінальної справи можуть бути оскаржені слідчому судді.
Зрушити з мертвої точки і якось просунутись у боротьбі з корупцією та хабарництвом ми зможемо лише тоді, коли кожен громадянин перестане бути байдужим і зробить свій вклад у цю боротьбу.