Затвердять обласні депутати бюджет Чернігівщини на 2020 рік чи ні – головна інтрига вчорашнього дня. Втім переконливою більшістю депутатського корпусу головний кошторис прийнято – 37 голосів «за», 6 депутатів «утримались».
З новим кошторисом в наступному році область може розраховувати на доходи у сумі майже 2,646 млрд грн, витрати передбачені на рівні 2,641 мільярдів. В держадміністрації визнають, бюджет складний і потребуватиме коригувань впродовж року. Передусім, через певні зміни, пов’язані з реформами на рівні держави. Але для владних органів це звичайна практика.
Основний нюанс: з 1 квітня відбудеться реформування другої ланки медицини. На сьогоднішній день у 15-ти з 19-ти обласних медичних установ вже створені комунальні неприбуткові підприємства і вони надалі вже не будуть фінансуватися з обласного бюджету. Інше – всі субсидії та допомоги йтимуть із держбюджету напряму на міста та ОТГ.
Як відомо, у разі не прийняття бюджету область очікували б значні труднощі з фінансуванням, кажуть фінансисти. Варіант, так званого «ручного режиму» 1/12, в першу чергу негативно вплинув би на функціонування бюджетних установ. Постали б проблеми із підвищенням мінімальної заробітної плати, ремонтами, закупівлею ліків.
Також неприйняття бюджету зупинило надходження по низці соціальних програм для дітей-сиріт, соціальні і бюджетні об’єкти інфраструктури. Стануть тендери, на ремонт доріг не виділять майже 800 млн грн, та інші вкрай негативні наслідки.
Позиції фракцій
По те, що за бюджет-2020 голосувати не будуть ще напередодні заявили представники Радикальної партії Ляшка та «Батьківщини» Дмитро Блауш та Олег Аверьянов відповідно. Серед їх пропозицій – збільшення зарплати апарату Чернігівської обласної ради, питання розміру депутатського фонду.
Депутат обласної ради Сергій Сергієнко (керівник фракції БПП) висловився на підтримку проекту бюджету: каже, були засідання комісій, які бюджет підтримали, бюджет непростий, але у депутатів є зобов’язання перед громадянами.
Керівник фракції «Нашого краю» Ольга Чередник заявила, що їх думка при формуванні бюджету не була врахована. Вони пропонували запланувати у бюджеті витрати підрядників, які працюють на об’єктах, що фінансуються з коштів субвенції соціально-економічного розвитку. Втім, на думку фінансистів, передбачати у бюджеті області таких витрат – мова про 67 млн грн. – не можна. Це суперечить законодавству. Більш того, у Чернігівській ОДА запевняють: ці кошти вже передбачені на 2020 рік, для цього передбачено у державному бюджету 2,5 млрд грн.
Конструктивну позицію зайняли фракції Аграрної партії і Укропу, які підтримали проект бюджету.
Врешті, ЗА бюджет проголосували 37 депутатів. 14 народних обранців проголосували ПРОТИ чи УТРИМАЛИСЬ.
Так, утримались від голосування за бюджет – Авер’янов, Бутенко, Дроненко та Шинкаренко (фракція Радикальної партії), Даценко та Пащенко від ВО «Батьківщина».
Взагалі не голосували – Баришовець, Головач, Нужняк, Чередник («Наш край»), Мисник та Якуб (ВО «Батьківщина»), Блауш (Радикальна партія) та Копиця (від БПП).
Загалом сесія була дуже насиченою. На розгляд було винесено понад 80 проєктів рішень, з яких близько 10 – поточні. Переважну більшість депутати підтримали.
Так, прийнято майже одноголосно програму соціально-економічного розвитку на 2020 рік та Стратегію розвитку області до 2027 року. Останній документ розробляли спільно представники органів влади, бізнесу, експерти, науковці, представники громадських організацій. Для області напрацьовані 5 стратегічних цілей: розвиток людського потенціалу, комфортні та безпечні умови для життя, підвищення конкурентоспроможності регіональної економіки, прискорений інноваційний розвиток пріоритетних сфер економічної діяльності, посилення спроможності громадянського суспільства.
Більшість депутатів стали на захист скасування рішення обласної ради «Про передачу культової споруди у власність Свято-Благовіщенському чоловічому монастирю». До процесу обговорення долучилися навіть активісти – розкритикували передачу релігійникам даного об’єкту, вбачаючи в цьому кроці зраду українських інтересів.
Окрім суто економічних чинників – щорічний доход з цих торговельних площадок складає майже півмільйона гривень. Крім того, рішення фактично порушує права ніжинської громади.
«Споруда знаходиться на території м. Ніжин і належить громаді. Ми не маємо ніякого права вирішувати долю їхнього майна. Тому пропонуємо підтримати скасування даного рішення і в подальшому передати об’єкт ніжинцям, щоб люди самі вирішували його подальшу долю» ,- наголосив голова Чернігівської обласної ради Ігор Вдовенко.
Дуже емоційно пройшло обговорення питання щодо формування об’єднаних територіальних громад. Депутат від РПЛ Дмитро Блауш ратував за Сосницьку громаду. Не зважаючи на попереднє опитування 800 мешканців, які висловили добровільне бажання приєднатися до Понорницької ОТГ, відстоював свою думку – селищам Авдіївці і Шаболтасівці буде краще в Сосницькій ОТГ.
Подібні спори виникли по Ічнянщині. Села Рожнівка і Рубанка, за словами голови Парафіївської громади, воліє бути з ними, а не в Ічнянський ОТГ. Витримана вся процедура, навіть є відповідне рішення селищної ради.
«Парафіївська громада – це спроможна і самодостатня громада, і може слугувати прикладом для інших. На відміну від Ічнянської, де дуже багато населених пунктів і багато проблем. Думка людей має бути почута, тим більш, що органи влади не вправі приєднувати людей до тієї чи іншої території проти їх волі. Тому прошу вас внести зміни до перспективного плану»,- каже голова Парафіївської ОТГ Валентина Карпенко.
Натомість, представник аграрної партії від Ічнянщини Юрій Болоховець навів дані перспективного плану, де Рожнівка має приєднатися до Ічні. В результаті рішення щодо переформатування громад депутати не підтримали.
Наостанок голова облради Ігор Вдовенко зачитав звернення до керівників найвищих органів влади – Президента України, голови Верховної Ради, Прем’єр-міністра та депутатів Україні від Чернігівської області щодо формування місцевих бюджетів. Документом передбачено збільшення обсягів асигнувань з державного бюджету на утримання освітньої сфери, а також збереження коштів бюджетів 2018-2019 рр., передбачених на соціально-економічний розвиток окремих територій. Крім того, зарахування акцизного податку на пальне до місцевих бюджетів та спрямування 20% дорожньої субвенції до міського бюджету Чернігова та ОТГ.