Порядок “беспорядку” в РГК при ДБР: що не так?

На початку лютого на сайті Президента України з’явився Порядок проведення відбору до Ради громадського контролю при ДБР. Ми не будемо довго розмазувати “масло по батону”, а просто вкажемо на очевидні промахи, які варто швидко виправити.

 Замість мотиваційного листа з’явилось есе на задану конкурсною комісією тему – заміна довільного “твору” на матеріал, який фактично будуть оцінювати є дискримінаційною умовою.
  • Конкурсна комісія, а саме її персональний склад та порядок роботи, затверджується Директором ДБР – очевидно, що суперечить профільному Закону “Про ДБР”, де в статті 12 чітко встановлено повноваження очільника Бюро.
  • Додано співбесіду на додачу до рейтингового інтернет-голосування – очевидне дискреційне “повноваження”, адже незрозуміло як саме результат співбесіди вплине на остаточне рішення? Такої процедури немає в жодному з методів обрання громадських рад або рад громадського контролю.
 Структура конкурсу виглядає наступним чином
  1. Оприлюднення оголошення про проведення конкурсу, прийняття та розгляд заяв та інших документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі, перевірка їх на відповідність вимогам, встановленим цим Порядком.
  2. Рейтингове інтернет голосування 30 перших за рейтингом конкурсантів допускаються до есе (тема якого оголошується перед самим написанням і на саме написання надається 90 хв., при цьому заборонено використання засобів мобільного зв’язку, інших електронних пристроїв, фотографування, спілкування з іншими учасниками конкурсу або вихід за межі приміщення, у якому відбувається написання есе.) та усної співбесіди.
  3. За результатами есе та усної співбесіди формується рейтинговий список кандидатів, який підлягає оголошенню, перші 15 з яких включаються до переліку осіб рекомендованих кк до складу РГК.
  4. Затвердження списку рекомендованих директором ДБР.
 Деякі положення щодо недопущення у конкурсі осіб суперечать вимогам Закону “Про ДБР”. Такими заборонами для участі у конкурсі зокрема є:
  • Членство у громадських рад (ради громадського контролю), утвореної при інших правоохоронних органах, або членство Громадської ради доброчесності.
  • Відсутність вищої освіти та досвід роботи якої за спеціальністю менше 10 років (тотальний абсурд!).
  • Наявність не погашеної або не знятої в установленому законом порядку судимість за вчинення злочину (крім реабілітованої особи), або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією.
  • Наявність рішення суду, яким особу визнано недієздатною або обмежено дієздатною.
  • Наявність громадянства (підданства) іншої держави або є особою без громадянства.
  • Відсутність постійного проживання на території України протягом останніх 10 років.
 ЗУ “Про ДБР” містить лише 3 обмеження на входження до складу РГК:
 Особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
  1. Особи, які були працівниками правоохоронних органів упродовж попередніх двох років (незалежно від тривалості).
  2. Особи, близькі особи яких були працівниками Державного бюро розслідувань упродовж попередніх двох років (незалежно від тривалості).
 І наостанок, при інтернет-голосуванні кожен може проголосувати не більше, ніж за 5 кандидатів, в той час як при конкурсі в аналогіну РГК при НАБУ за 15 кандидатів. Тут немає проблеми, просто зауважуємо на цьому.
Який висновок можемо зробити?

Порядок проведення відбору до РГК при ДБР суперечить як здравій логіці, так і чинному законодавству, встановлюючи заборони, які прямо суперечать профільному Закону “Про ДБР”. Будь-хто, кого процедурно не пропустять через етап “написання есе” або, що ще смішніше, співбесіди – легко оскаржить відповідну дискримінацію в судовому порядку.

Тепер запитання – як швидко Ірина Венедіктова зрозуміє, що з таким підходом в комунікації з громадськістю вона не здобуде нормальної співпраці?

З такими кроками вона лише відштовхує справжню громадськість, сформувавши ще один плацдарм для критики “команди Зеленського”… Кого ж хочуть таки бачити в РГК при ДБР?