Громадський центр правосуддя в м. Татарбунари за фінансової підтримки Європейського Союзу продовжує цикл відеоконсультацій «Права людини vs коронавірус». В третьому випуску правова радниця Центру, адвокатка Юлія Лісова розповідає про відповідальність за порушення обмежень карантину. Головне завдання консультацій – зорієнтувати людей щодо впливу заходів з протидії коронавірусу на реалізацію їх прав.
17 березня Президент України підписав закон, який посилює відповідальність за порушення правил, направлених на забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя країни. Даним законом було введено нову статтю у Кодекс України про адміністративні правопорушення та посилено кримінальну відповідальність за порушення санітарних норм та правил.
Кримінальна відповідальність:
Стаття 325 Кримінального кодексу України. Порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним хворобам та масовим отруєнням.
- Порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним хворобам, а також масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням) і боротьби з ними, якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань. Покарання: штраф – від 17 000 до 51 000 грн або арешт на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк.
- Ті самі діяння, якщо вони спричинили загибель людей чи інші тяжкі наслідки – караються позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років.
Особливості: нести кримінальну відповідальність за вказаною статтею може тільки спеціальний суб’єкт – особа, до службових або професійних обов’язків яких входить виконання правил, встановлених з метою запобігання заразним захворюванням і боротьби з ними (працівники санітарно-епідеміологічної служби, інших органів державної виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, службові особи підприємств, установ та організацій).
Наприклад, наразі адміністратор/власник ресторану зобов’язаний припинити роботу закладу громадського харчування, крім діяльності, пов’язаної із застосуванням адресної доставки замовлень за умови забезпечення відповідного персоналу засобами індивідуального захисту .
Дана стаття існувала у Кримінальному кодексі з моменту його прийняття у 2001 році, але практика по притягненню за її порушення до кримінальної відповідальності невелика. За період з 2018 року Єдиний реєстр судових рішень містить всього три вироки, які стосуються порушень Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» в галузі громадського харчування. Порушення встановлених норм призвели у кожному випадку до отруєння споживачів продовольчих товарів.
Адміністративна відповідальність:
Стаття 44-3 Кодексу про адміністративні правопорушення. Порушення правил щодо карантину людей.
Порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України “Про захист населення від інфекційних хвороб”, іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами. Покарання: штраф від 1 700 грн до 3 400 грн. Якщо правопорушення скоєно посадовою особою – від 3 400 до 170 000 грн.
Наприклад, адміністративну відповідальність може понести громадянин, який порушує правила, встановлені статтею 20 Закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб”:
Особи, які хворіють на інфекційні хвороби чи є бактеріоносіями, зобов’язані:
- вживати рекомендованих медичними працівниками заходів для запобігання поширенню інфекційних хвороб;
- виконувати вимоги та рекомендації медичних працівників щодо порядку та умов лікування, додержуватися режиму роботи закладів охорони здоров’я та наукових установ, у яких вони лікуються;
- проходити у встановлені строки необхідні медичні огляди та обстеження.
Разом з тим, необхідно мати на увазі, що це не єдині норми, за якими може наступати відповідальність у період карантину. Ситуації, які вже виникають в Україні у зв’язку з загрозою розповсюдження короновірусу, показали що за даних обставинах вчиняються також наступні правопорушення:
1) Незаконне розголошення персональних даних. Мали місце опублікування персональних даних (ПІБ, місця проживання, дані родичів) осіб, у яких була підозра на захворювання. Такі дії є кримінально караними. Стаття 182 КК України передбачає кримінальну відповідальність за незаконне збирання, зберігання, використання, знищення, поширення конфіденційної інформації про особу. За такі дії передбачено покарання у вигляді обмеження волі до трьох років.
2) Грубе порушення громадського порядку під час здійснення евакуації громадян та забезпечення їм умов обсервації. За такі дії передбачена кримінальна відповідальність статтею 296 Кримінального кодексу України. За такий злочин може бути призначене покарання до 7 років позбавлення свободи.
3) Дії, пов’язанні з нанесенням тілесних ушкоджень іншим особам (починаючи з легких тілесних – синців та саден) є кримінально караними діяннями, за які передбачена кримінальна відповідальність статтями 121-125, 128 КК України.
4) Дії пов’язанні з завданням шкоди майну можуть мати наслідком, як кримінальну так і цивільно-правову відповідальність.
Відповідно до повідомлень органів поліції, всього поліцейські склали 405 адмінпротоколів та розпочали 6 кримінальних проваджень за порушення правил карантину.
У Києві поліцейські склали адміністративний протокол на чоловіка, який порушив правила карантину та пошкодив транспортний засіб. Попри заборону водія та кондуктора тролейбуса, чоловік у грубій формі без захисної маски намагався потрапити в салон, де вже перебувала достатня кількість пасажирів. У розпалі конфлікту він також навмисно розбив скляні двері. На нього склали адміністративний протокол за ст. 44-3 (“Порушення правил щодо карантину людей”) Кодексу України про адміністративні правопорушення та провели роз’яснювальну бесіду.
За минулу добу співробітники одеської поліції склали 4 адміністративних протоколи за ст. 44-3 КУпАП на працівників підприємств, установ, організацій, які порушили правила щодо карантину людей.
Діяльність Громадського центру правосуддя в м. Татарбунари впроваджується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» за фінансової підтримки Європейського Союзу в рамках проєкту «Громадський центр правосуддя як мультифункціональна платформа розвитку правосуддя в громадах».
http://cvu.od.ua/ua/