«Треба змінювати стратегію боротьби з коронавірусом. Зокрема, треба змінювати компетенцію Служби безпеки України, щоби вона могла реагувати так, як наприклад, зараз це відбувається в Ізраїлі, де контакти кожного хворого на коронавірус відслідковують, використовуючи методи Моссаду. До того ж, Моссад займався тим, щоб до Ізраїлю секретно доставляли тести на коронавірус. СБУ також може виконувати певну прогностичну функцію, окрім реагування», – переконаний юрист.
За його словами, СБУ могла би виявляти ланцюги контактів хворого, щоб ізолювати тих, хто потенційно може бути ураженим вірусом. Таку тактику обрали спочатку в Південній Кореї, а тепер використовують в Ізраїлі.
«Також не можна, щоб вся повнота влади концентрувалася виключно в межах одного силового органу, повинна бути певна система стримування і противаг. Тому я тут вважаю, що в цій ситуації мають розподілялися повноваження між МВС і СБУ», – підкреслив Москалюк.
На його думку, всі подальші більш жорсткі обмежувальні заходи пов’язані з тим, що треба запроваджувати надзвичайний стан.
«Щоб обмежити свободу пересування для всіх, а не для окремих осіб, треба запроваджувати надзвичайний стан. А це вже процедура: має бути рішення РНБО, тоді – указ президента України, який затверджується парламентом», – пояснив юрист.
Також тільки в умовах НС можна мобілізувати ресурси підприємств, включаючи приватні, для перепрофілювання під виготовлення медичних препаратів та обладнання.
«Це так само підпадає під НС. Теоретично таки заходи передбачені іншим законодавством, зокрема, щодо епідеміологічної безпеки населення. Але тут також потрібні відповідні рішення влади. Для мене, як для конституціоналіста, важливо, щоб усі вжиті владою заходи насамперед відповідали нормам Основного закону», – пояснив Москалюк.
За його словами, для того, щоб мати можливість обмежувати права і свободи громадян, Конституція передбачає тільки запровадження НС.
Олександр Москалюк експерт з конституційного права