Депутати ухвалили необхідний для цього закон.
“Метою цього законопроекту є усунення законодавчих прогалин, що виникли у зв’язку з втратою чинності окремих положень Закону України “Про запобігання корупції” відповідно до Рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 від 27.10.2020, забезпечення належного функціонування Національного агентства з питань запобігання корупції та інституційного механізму запобігання корупції, а також встановлення додаткових особливостей щодо здійснення повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції стосовно суддів, суддів Конституційного Суду України, які спрямовані на забезпечення дотримання гарантій незалежності вказаних осіб”, – йдеться у пояснювальній записці.
Законом визначено порядок реагування НАЗК на виявлення порушень антикорупційного законодавства, а також на виявлення ознак корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень. Крім того, в документі прописаний порядок встановлення деяких особливостей такого реагування з боку НАЗК у разі вчинення відповідних правопорушень суддями або суддями КСУ. Також закон відновлює відкритий цілодобовий доступ до Єдиного реєстру декларацій чиновників.
Крім того, закон передбачає:
- запровадження правового регулювання особливостей врегулювання конфлікту інтересів у діяльності окремих категорій осіб, порядку здійснення контролю та повної перевірки декларацій, моніторингу способу життя суб’єктів декларування;
- правове регулювання порядку здійснення деяких додаткових заходів фінансового контролю;
- встановлення особливостей проведення повних перевірок декларацій та моніторингу способу життя стосовно суддів, суддів Конституційного суду;
- забезпечення правового регулювання щодо відповідальності за корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення.
Безпосередньо в Нацагентстві проаналізували ухвалені закони та зробили кілька зауважень, повідомили у пресслужбі агентства.
“Прийняті законопроекти справді дозволять НАЗК відновити свою роботу. Чиновники, які вказали неправдиві відомості в деклараціях за попередні роки, через Рішення КСУ не зможуть бути піддані кримінальній відповідальності”, – процитували голову НАЗК Олександра Новікова у пресслужбі.
Вказано, що ухвалені документи відновлюють практично всі повноваження НАЗК, які воно мало до прийняття Конституційним судом рішення щодо антикорупційної реформи. Водночас у пресслужбі зазначили, що Нацагентство проаналізувало закони та сформувало три суттєві зауваження. Пропозиції щодо усунення недоліків у НАЗК пообіцяли внести вже найближчим часом.
Зокрема, НАЗК вважає недоліком, що закон зобов’язує його звітувати Вищій раді правосуддя або КСУ про початок перевірки життя будь-якого судді. У Нацагнетстві вважають, що за таких умов перевірки не будуть ефективними.
“Так, особа, щодо якої здійснюватиметься моніторинг, зможе спеціально не поширювати або видалити з відкритих джерел інформацію про коштовні речі (наприклад, автомобілі), які має в користуванні, або спробує “легалізувати” статки, повідомивши НАЗК про самостійно виявлені помилки в декларації”, – пояснили в НАЗК.
Також у Нацагентстві є зауваження до того, що, згідно із законом, складати адмінпротоколи щодо суддів можуть лише очільник НАЗК та його заступники. В агентстві зазначили, що це може створити небезпечний прецедент, коли щодо деяких категорій правопорушників будуть виписувати окремі процедури.
“Це може дати право іншим категоріям — депутатам, поліцейським — також претендувати на окремі процедури щодо себе. До того ж така процедура грубо суперечить чинній практиці складання протоколів іншими органами”, – пояснили в Нацагентстві.
У НАЗК повідомили, що наразі близько 60 органів можуть складати на суддів адмінпротоколи без спеціальних процедур. Наприклад, очільник МВС та голова податкової не складають щодо суддів протоколи за порушення правил дорожнього руху або несплату податків.
Також у НАЗК не згодні з тим, що за допомогою програмних засобів потрібно створити “чергу” декларацій, а також інформувати декларанта про включення до цієї черги. В Нацагентстві зазначили, що в даному випадку програмні засоби не зможуть зробити процес ефективнішим. В НАЗК пояснили, що сьогодні в державному реєстрі є понад 300 несправжніх декларацій “президентів”, і при формуванні електронної черги, перевіряти доведеться і їх.
“Отже, НАЗК розпочинає відновлювати роботу за всіма основними напрямками, керуючись положеннями прийнятих змін до Закону України “Про запобігання корупції”, – підсумували в НАЗК.