25 червня у прес-центрі «Чиста політика» відбувся брифінг Чернігівського Центру Прав Людини про стан та перебіг антикорупційних розслідувань в Чернігівській області. Тема брифінгу – як відбувається трансформація закупівель у медичній галузі Чернігівщини, які типові порушення там є, як змінюються закупівлі сфери охорони здоров’я у порівнянні з минулим роком, скільки економлять лікарні, які ефективно використовують електронну систему закупівель і хто «пасе задніх».
Олександр Підгорний, керівник Чернігівського Центру Прав Людини, привів власний гіркий досвід «закупівель», коли напередодні шукав в кількох аптеках міста необхідний медичний препарат, в процесі чого з’ясував, що різниця у вартості на один і той же лікарський засіб (однакової партії та року випуску) склала більше 500 грн. на одній упаковці (від 720 до 1260 грн.), і що в такому разі робити громадянину з мізерною пенсією – це риторичне питання…
Наша організація окрім іншого долучається до громадського моніторингу публічних закупівель закладів охорони здоров’я як в нашій області, так і в інших регіонах, тому є з чим порівнювати і робити аналіз найтиповіших порушень діяльності, взагалі ж із початку 2018 року медичні заклади Чернігівщини вже провели майже 3000 закупівель (що більше порівняно з минулим роком) на суму близько 400 млн. грн. (це дало зекономити 20 млн. грн. завдяки користуванню системою «Прозоро»), але при цьому відсоток економії (різниця між очікуваною вартістю та фактичною) знизився вдвічі порівняно з минулим роком, що пов’язане, в тому числі, і з укладенням прямих договорів між замовником та постачальником, не використовуючи тендери і систему «Прозоро» – зауважила менеджер зі зв’язків з громадськістю БО «Чернігівська МЕРЕЖА» Тетяна Ярошенко, – наприклад Чернігівський обласний лабораторний центр в цьому році вже провів 115 закупівель без використання тендерів і укладаючи договори напряму з постачальником, аналогічно зробили і Коропський районний центр ПМСД та Коропська ЦРЛ (не намагаючись економити кошти), при цьому навіть при використанні системи «Прозоро» 22% закупівель (13% для Чернігівщини) відміняються і вважаються невдалими (на торги не приходять учасники або тендерна заявка прописується таким чином, що ніхто не може її виконати), що характерно для таких категорій, як іграшки, музичні інструменти і спортивні товари, хімічна й фармацевтична продукція, нафтопродукти і паливо, медичне обладнання та товари, що не входять до жодної категорії.
«Взагалі, реагуючи на такі порушення ми не намагаємося першочергово «спіймати за руку» і покарати недобросовісну лікарню, не пишемо скаргу до контролюючих органів, а чекаємо на коментар замовника, бо хочемо працювати в допомогу медичним закладам, тому спочатку пропонуємо їм проводити тендерні закупівлі та економити кошти, але варто сказати, що саме у процесі торгів найчастіше порушення виявляються під час дискваліфікації постачальника із найнижчою ціною та обираючи значно вищу ціну (що пояснюється часто дивними причинами), також для проведення закупівель медичний заклад часто не має відповідного кваліфікованого персоналу, що можна виправити, якщо лікарня готова йти на контакт з нами, – додала пані Тетяна, – ще одним типом порушення є уникнення відкритих торгів (часто це відбувається наприкінці року в момент освоєння невикористаних коштів), взагалі ж найдорожчі закупівлі цього року на Чернігівщині вже провели Бобровицька ЦРЛ (35,7 млн. грн. для будівництва перинатального центру вторинного рівня на 25 ліжок), Чернігівська обласна лікарня (17 млн. грн. на закупівлю апаратури для гемодіалізу) та Чернігівський обласний онкологічний диспансер (придбали комплект дозиметричного обладнання для лінійного прискорювача на 5,8 млн. грн., хоча розраховували на суму 10,650 млн. грн., що виглядає дуже дивно для аналітика, тобто або замовник невірно спланував свою закупівлю чи ще щось тут не те)».
На думку Тетяни Ярошенко, оскільки ще до офіційної появи системи «Прозоро» медичні заклади мали власні напрацювання та злагоджену систему постачальників, то після появи державних закупівель саме тут може бути корупційна складова у спробі «протягнути» власного постачальника навіть через відкриті торги, тому в цьому напрямку варто працювати стороннім аналітикам та допомагати медичним закладам користуватися відкрито і законно системою державних закупівель.
Отже, дуже багато питань ще лишається не вирішеними і не зрозумілими в процесі аналізу державних закупівель, і аналітикам є над чим працювати, а тому чекайте на анонси інших цікавих тем.
Проект «Сприяння імплементації антикорупційної реформи в Чернігівському регіоні» здійснюється за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні.