Конституційний Суд визнав неконституційним Закон України “Про всеукраїнський референдум”, ухвалений 6 листопада 2012 року.
Відповідне рішення суд ухвалив 26 квітня.
Згідно з рішенням, закон втрачає чинність з дня його ухвалення.
КС дійшов висновку, що закон був ухвалений із порушеннями процедури, а його положення не відповідають вимогам Конституції України.
Зокрема, КС вказує, що референдум не може бути проведений, якщо Конституція не передбачає його, наприклад, коли конституційна реформа є предметом виключної юрисдикції парламенту“.
При цьому суд посилається на висновок Венеціанської комісії, ухвалений щодо згаданого закону у 2013 році.
У цьому висновку комісія зауважує, що деякі з положень можуть лягти в основу політичних маніпуляцій таким референдумом, а особливо стосовно змін Конституції.
Так, закладена у законі можливість проводити референдум для таких змін за народною ініціативою дозволить обійти вимогу щодо голосування кваліфікованою більшістю у Верховній Раді.
На переконання Венеціанської комісії, “це було б згубним для конституційної стабільності та легітимності в Україні“.
Як відомо, Верховна Рада ухвалила закон №5475 про проведення всеукраїнського референдуму 6 листопада 2012 року.
У грудні 2017 року 29 громадських організацій закликали ВР скасувати цей закон та невідкладно ухвалити нову редакцію на основі законопроекту № 2145а.
За словами експертки з питань конституційного права коаліції неурядових організацій “Реанімаційний пакет реформ” Юлії Кириченко, закон “Про всеукраїнський референдум” 2012 року – це ганебний проросійський закон, який на сьогодні є закладеною бомбою Російської Федерації.
Як ішлось у спільній заяві правозахисників, проект цього закону був ухвалений з грубим порушенням конституційної процедури і містить низку положень, практичне застосування яких може мати негативний вплив на розвиток демократії в Україні.
Так, серед основних вад закону:
- нерівні можливості для прихильників та опонентів питання референдуму;
- процедура внесення змін до Конституції, яка виключає Верховну Раду України з процесу перегляду Основного закону і яка суперечить положенням чинної Конституції України, які регламентують порядок внесення змін до Конституції;
- відсутність положень, які б передбачали проведення публічних консультацій щодо проектів винесених на референдуми рішень, у тому числі проектів змін до Конституції України;
- відсутність гарантій незалежності комісій з референдуму;
- можливість вибіркового блокування Центральною виборчою комісією будь-яких ініціатив щодо проведення певних референдумів з процедурних або інших підстав;
- можливість ухвалення на референдумі рішень меншістю виборців (у зв’язку з відсутністю в законі вимог щодо мінімальної явки громадян у день референдуму).
Правозахисники нагадали, на розгляді у Конституційному суді знаходиться подання 57 народних депутатів від 1 грудня 2014 року про визнання неконституційним закону про референдум.
Експерт з питань конституційного права Центру політико-правових реформ Богдан Бондаренко зазначив, що “в парламенті є законопроект 2145а, який підписаний великою кількістю народних депутатів і який має бути доопрацьований у зв’язку з необхідністю врахування з конституційними змінами 2016 року”.