Новий порядок перевірки декларацій НАЗК допомагає корупціонерам, заважає боротьбі з корупцією і обмежує доступ громадян до інформації.
Напередодні Нового року Агентство із запобігання корупції змінило свій порядок перевірки е-декларацій. 21 грудня 2018 там прийняли рішення, яке набуло чинності в січні 2019 після реєстрації Мін’юстом.
Причина змін – запуск так званої автоматизованої перевірки. Однак ці зміни нівелюють суть автоматизованої перевірки, оскільки фактично дозволяють НАЗК і далі в ручному режимі контролювати весь процес.
Для довідки: автоматична перевірка має полягати в звірянні данних декларації між собою, в деклараціях за різні роки і з данними державних реєстрів. Така система дозволила б зробити базову перевірку мільйонів декларацій в автоматизованому режимі за лічені дні, якщо не години. І головне – вона була розроблена ще у 2016, але новостворене НАЗК від неї відмовилось, щоби останні два роки перевіряти декларації в ручному режимі. Оскільки міжнародні партнери продовжували вимагати запуск автоматичної перевірки як умову для отримання Україною фінансової підтримки, у вересні 2018 НАЗК оголосило, що запустить автоматизовану систему щойно буде забезпечено технічну можливість. Цікаво, що “технічна можливість” була забезпечена в день, коли набули чинності зареєстровані Мін’юстом зміни до Порядку повної перевірки.
В чому проблема з рішенням НАЗК?
В ньому фактично закладена можливість взагалі не перевіряти і як і раніше маніпулювати перевірками декларацій. Передбачається, що в результаті так званого логічного та арифметичного контролю (набір критеріїв, відповідність кожному з яких додає певних балів), треба набрати 2000 умовних “балів”, щоби декларацію далі перевіряли за реєстрами. При цьому НАЗК опублікувало в офіційному державному віснику всі ці критерії з усіма “балами”. З таким же успіхом вони могли сказати: щоб вашу декларацію не перевіряли, заповнюйте її за цими правилами.
В документі також конкретно написано, що результати логічного та арифметичного контролю не підлягають опублікуванню і можуть надаватись лише на запит особи, відносно якої такий контроль було проведено. Тобто результати такої перевірки буде неможливо побачити чи проконторолювати, кого, в якому порядку і з яких підстав перевіряють.
При цьому результати такого автоматизованого контролю не поширюються на декларації, які НАЗК вже перевірило. Умовно: виявиться в результаті такої перевірки, що декларацію Президента треба перевіряти – а пізно! Вже всі 3 перевірені, індульгенції підписами скріплені.
З тексту Порядку також прибрали будь-яке пояснення, як саме мають шукати незаконне збагачення під час перевірки декларацій. Його насправді в НАЗК ніколи й не шукали, хіба там, де “треба було”, а тепер ще й узаконили. Нагадаю, що саме незаконне збагачення є однією з двох ключових статей Кримінального кодексу, за якими можна притягнути до відповідальності на основі даних з декларацій. НАБУ розслідує близько півтори сотні справ саме за цими двома статтями, і саме ці розслідування протягом останнього року постійно намагаються заблокувати – через незаконні рішення НАЗК, через парламент і через суди, в тому числі Конституційний. Саме це намагались зробити незаконним рішенням, яке НАЗК подарувало корупціонерам на минулий Новій рік. Там вони фактично забороняли НАБУ відкривати провадження без їхнього дозволу.
Новим порядком НАЗК також суттєво обмежило доступ нам, громадянам, як до інформації про результати перевірок, так і можливості ці перевірки ініціювати. Так, наприклад, результати вже згаданого логічного та арифметичного контролю, які є передумовою для початку повної перевірки, не публікуються і не надаються на запит. А для того, щоби НАЗК розпочало перевірку за заявою, тепер треба, щоб надіслана інформація обов’язково підтверджувались даними з державних реєстрів та баз даних. Враховуючи, що реєстри неповні, доступ до багатьох залишається закритим, ними треба вміти користуватись, а за користування деякими – ще й платити, не кажучи вже про кількість часу, який треба на це витратити, фактично для того, щоб НАЗК можливо (!) провело перевірку, треба стати ненадовго слідчим і за них зробити всю роботу, якою вони ще подумають чи скористатись.
———
Вся діяльність НАЗК – це суцільна бутафорія, включно із нинішнім запуском автоматизованої перевірки “для галочки” зі збереженням ручного керування. І ніхто вже давно не сприймає їх серйозно. А дарма. Бо найголовніше, це бутафорія відбувається на замовлення правлячої “еліти”, представленої Президентом, правлячою коаліцією у складі БПП і НФ в парламенті і сформованого ним урядом. Створене ними НАЗК діє під їхнім ручним управлінням, в їхніх інтересах та за їхньою вказівкою. І найголовніше свідчення того, що всіх все влаштовує, є те, що парламент, який міг би виправити ситуацію, так і не спромігся прийняти відповідного закону, який там вже два роки як зареєстрований. Там знають цінність контрольованого і політично залежного органу, який може роздавати індульгенції, тому залишають все як є. Більше того – оплачують це нашими грошима, витрачаючи сотні мільйонів грошей платників податків на НАЗК, яким користуються в своїх цілях. Фактично, вирішують власні питання за наші гроші.
НАЗК треба перезавантажувати, бо всі, хто саботує перезавантаження НАЗК – підтримують корупцію. За основу треба взяти законопроект, який вже два роки як зареєстрований в парламенті.
Голова Ради ГО “Громадський люстраційний комітет”, координатор коаліції “Декларації під контролем”