Процес об’єднання ОТГ розпочався ще у 2015 році, набираючи обертів з року в рік, а наразі Чернігівщина займає лідируючі позиції в реформі децентралізації.
Саме тому 7 листопада у прес-центрі «Чиста Політика» відбувся круглий стіл на актуальну тему: «Нова хвиля децентралізації: 23 грудня 2018р.».
На обговорення було винесено наступні питання:
1) формування нових громад;
2) політичні дискусії навколо створення ОТГ.
– Як ми всі і чекали, ЦВК призначила перші вибори в 5 ОТГ області і додаткові вибори в 2 громадах, при цьому роль органів Державного реєстру виборців (ДРВ) можна поділити на 3 напрямки (передачу даних виборчим комісіям для утворення виборчих округів і виготовлення бюлетенів, передачу попередніх списків та запрошень виборців, передача каналами зв’язку ДРВ інформації щодо перебігу виборчого процесу), над чим наразі всі наші відділи працюють, – розпочав захід начальник відділу адміністрування Державного реєстру виборців Валерій Білоокий, – тому сподіваємося на те, що вибори на Чернігівщині пройдуть якісно, а виборці зможуть вільно й ефективно реалізувати своє право голосу завдяки плідній роботі над ДРВ.
Підтримав колегу начальник відділу Державного реєстру виборців Чернігівської РДА Сергій Браженко, який додав, що з боку органів ДРВ буде робитися все для максимально успішних виборів з мінімальними претензіями, але якість організації дільничних комісій наразі бажає кращого, над чим ще варто працювати в ОТГ.
«Особовий склад національної поліції повністю готовий забезпечити безпеку виборчих процесів, для чого буде розроблено відповідний план заходів, а на базі окремих територіальних громад вже створюються поліцейські станції, також вирішуються питання про спільну роботу по забезпеченню правопорядку на місцях з головами ОТГ, які можуть спілкуватися щоранку з дільничним і вирішувати план дій на робочий день (адже навіть із колишніми засудженими області має проводитися певна робота), – доповів заступник начальника Управління превентивної діяльності ГУНП в Чернігівській області Олег Флюгерт, – якщо раніше за часів міліції налічувалося близько 500 дільничних на Чернігівщині, то наразі поліція має їх близько 200, при цьому є вакантні посади дільничних і штатні замовлення до міністерства (бо люди йдуть до лав поліції), а голови ОТГ можуть запропонувати власного кандидата на посаду дільничного інспектора поліції, який буде проживати на території громади, тобто від ініціативності та готовності до співпраці голови й жителів ОТГ буде залежати їхній правопорядок».
Також Олегу Флюгерту було поставлено ряд цікавих питань:
– Чи зможе поліція забезпечити чесні й прозорі вибори в області, незважаючи на скорочення штату дільничних інспекторів?
– Ми будемо залучати кущові підрозділи з інших територій для забезпечення правопорядку на необхідних виборчих дільницях.
– Відомо, що раніше ваші працівники у відрядженнях, пов’язаних з виборами, не отримували гідних виплат та умов проживання, а як буде зараз?
– Ми покращимо цю ситуацію і максимально оптимізуємо нашу працю.
– Чи доцільно створювати згадані поліцейські станції там, де є райвідділи?
– Такі станції буде створено на селі, де поліцейських райвідділів немає.
– Чи матимуть працівники поліції необхідний досвід по складенню адміністративних протоколів в разі правопорушень у процесі виборів?
– Наші працівники з кримінального блоку не складали адміністративних протоколів, але буде створено мобільні групи, в яких хтось із працівників матиме необхідний досвід, хоча в наборі будуть переважно нові працівники поліції.
– Чи не буде впливу політичної складової на діяльність поліції?
– Вважаю, що ні, бо нова поліція змінилася в кращий бік, а в разі виявлення хабара зараз працівники поліції документують особу, яка пропонує грошові кошти.
– Згідно тенденцій реформування скоро проблемами громадської безпеки слід буде займатися органам місцевого самоврядування у тісній співпраці з поліцією (що в законі чітко не прописано, а тому залежатиме від ініціативи громадян), а тому варто подавати вищому керівництву відповідні пропозиції. Чи ведеться така робота?
– Наразі наше основне завдання – це набір особового складу, але керівництво першочергово вимагає ініціативи від громад, тоді як голови ОТГ вимагають дільничного інспектора, тобто сподіваємося на співпрацю з громадянами, а ще існують відповідні громадські формування, які мають бути задіяні для охорони правопорядку.
– Чи зможе поліція гарантувати правопорядок на загальнодержавних виборах?
– Все буде вирішувати керівництво, але сподіваємося на мінімум правопорушень.
Після такого жвавого бліц-обговорення круглий стіл було продовжено.
«Наша область піднялася на перше місце в «децентралізаційному рейтингу» (нині не залишилося району, де б не було ОТГ), чому сприяли і затвердження Кабміном нового перспективного плану формування громад, але процес приєднання триває, громадяни вирішують своє майбутнє (остання активність спостерігається у жителів Новгород-Сіверського, Ніжина, очікується волевиявлення від жителів Ріпок, Бахмача, Прилук), – зазначила радник з питань децентралізації Чернігівського ЦРМС Людмила Чабак, – також є питання з територіями Киїнки, Хмільниці (які не ввійшли до перспективного плану), але децентралізація триває».
– З початком децентралізаційної реформи на Чернігівщині наша політична сила була провідником в цьому, бо з перших 5 громад за нашої участі створено 3 ОТГ, наразі ми теж підтримуємо громади в різних напрямках, але, на жаль, держава нині хоче перекласти на плечі громад всі свої функції (фінансування медицини, освіти, культури, безпеки), для чого ОТГ не можуть знайти необхідних ресурсів (а питання безпеки пробують вирішувати шляхом закупівлі відеокамер), – зауважила депутат Чернігівської обласної ради від політичної партії «НАШ КРАЙ» Ірина Грозенко, – іншою нашою проблемою є приєднання (після добровільного об’єднання громад має бути приєднання тих територій, хто не зробив це добровільно), також цікавим є пілотний проект Полтавщини, де планується майбутній адміністративно-територіальний устрій пов’язати з новоствореними медичними округами області, а потім можливе додаткове об’єднання (укрупнення) вже існуючих ОТГ, стосовно ж місцевих виборів наша партія готує майбутніх кандидатів.
«Очікувані місцеві вибори будуть жорсткими та болючими, і хоча стратегічною громадою є лише Борзнянська, але й інші ОТГ будуть під великим пресингом, а більш жаркими можуть виявитися довибори, стосовно ж політичних сил, то тут найактивнішими є аграрна й радикальна партії, «Наш край», «Батьківщина», БПП «Солідарність» тощо, – переконаний політичний експерт Юрій Паперний, – не хотілося б повторення ситуації, коли за умов низького громадського контролю і моніторингу різні структури стануть впливати на результати виборів, тим паче, коли в області ще не вирішене питання з головою ОДА, а тому можуть виникнути інші технічні проблеми».
– Виборча компанія вже почалася з юридичних проблем щодо судових розглядів з приводу законності створення декотрих ОТГ (що вже свідчить про певну політичну боротьбу і ставить під загрозу вибори), також проблемним питанням є непрозоре створення територіальних виборчих комісій, що в результаті може викликати народне збурення (як це було на Ічнянщині і в Городні), – акцентував увагу присутніх громадський діяч Сергій Соломаха, – тому хочеться закликати представників ЗМІ активно висвітлювати виборчий процес, запобігаючи можливим правопорушенням.
«Як представник опозиційного блоку скажу, що ми підтримуємо процеси децентралізації, але шкода, що за реформами (яких було аж 140 за 4 роки) не встигають змінювати відповідне законодавство, бо якщо проаналізувати процеси створення і діяльності ОТГ, то може виникнути багато юридичних питань, неузгодженостей і проблем (навіть невідповідність Конституції держави, що може бути пред’явлено, наприклад, для Сновської ОТГ), – довів до відома депутат Чернігівської міської ради Олег Шеремет, – тому поспішати з реформуванням не потрібно, адже це питання має узгоджувати і планувати центральна влада (про що свідчить і тривала закордонна практика), бо деякі успішні громади (наприклад, Кіптівська) вже мають в цьому свій дохід, тоді як бідні периферійні ОТГ опинилися на межі виживання».
– Реформа децентралізації є однією з найуспішніших реформ в країні, але бачимо й те, що влада та політики чинять цьому перепони (прикладом чому є позов до Київського адміністративного суду щодо скасування виборів 23 грудня в 34 ОТГ, а також незрозумілий перерозподіл дотацій від багатих громад до бідних), – вважає представник Громадського комітету захисту прав людини Катерина Данькова, – проте позитив в реформуванні помітний, і ми маємо спільними зусиллями робити Чернігівщину успішною та розвиненою.
«Дійсно, для нашої країни дуже багато реформ проведено останніми роками, що важко зрозуміти простому громадянину, наша ж область є специфічною, а в певних громадах (зокрема, у Мені) реформи гальмуються політичними перипетіями та районною владою, тоді як інші ОТГ (як-то, Корюківська) успішно розвиваються, – повідав керівник Чернігівського Центру Прав Людини Олександр Підгорний, – також проблемою є висока активність новостворених ОТГ щодо прийняття проектів та рішень (що часто не співпадає із нормами закону) або ж, навпаки, повна безініціативність людей, тобто громади ще морально не готові до нових умов життя».
– Ми третій рік співпрацюємо з ОТГ і бачимо, що громадяни не залучаються до управління (шляхом громадських слухань, місцевих ініціатив, петицій, статутів тощо), що викликає проблему комунікацій з владою і безперспективність функціонування ОТГ, – заявила керівник Центрy «Доброчин» Наталія Дрозд, – тому варто жвавіше працювати з населенням владі, політикам та громадським організаціям (на прикладі промоцій у Британії), інакше всі досягнення децентралізації будуть марні.
Завершив круглий стіл депутат Деснянської районної у м. Чернігові ради від політичної партії БПП «Солідарність» Ігор Полуян, який закликав забути про страхи (зважаючи на тривалий закордонний досвід), бо неспроможні громади врешті приєднаються до успішних ОТГ, болюче питання земель і природних угідь врешті вирішиться і дасть додаткові ресурси громадам, а населення повернеться до села і буде жити в нових успішних громадах та розвиненій країні…