Наприкінці травня Кабінет міністрів знову відклав рішення про можливість підняття ціни на газ для населення. І водночас із першого червня НАК «Нафтогаз України» збільшив ціну на газ, який надаватиме промисловим споживачам на умовах передоплати.
Питання тарифів на газ – тема не лише економічного порядку. Підвищення ціни призведе до підняття тарифів, а напередодні виборчого 2019 року матиме суттєві політичні наслідки. Особливо для тих політиків, які зараз перебувають при владі.
Вочевидь, в уряду немає альтернатив такому рішенню. Тож зараз тривають підготовчі заходи – як зменшити негативний ефект від підняття цін на газ для населення. Йдеться про суттєве навантаження на фонд субсидій, адже тарифи знову зростут , а значить, кількість громадян, які бажають отримати знижку за рахунок держбюджету, збільшиться.
Нарешті, питання підвищення цін на газ для населення – це ще один маркер збереження подальшої співпраці з МВФ. Чи є це питання настільки критичним, можна буде зрозуміти найближчими місяцями. Тож яких змін слід очікувати українцям у контексті підняття цін на газ?
МВФ наполягає?
Справді, з боку МВФ вже неодноразово лунала рекомендація довести ціни на газ для населення до того ж рівня, що й для підприємств. Ціни мали зрости ще восени 2017-го. Втім, уряд домовився про відстрочення цього рішення й зайнявся пошуком компенсаторних варіантів.
У самому МВФ наголосили, що це питання є занадто політизованим. Мовляв, потрібно зосередитися на способах підвищення ефективного споживання газу населенням. Саме це дозволить зробити ефективнішою роботу «Нафтогазу» й паралельно вирішити питання його прибутковості. Цікаво, що позицію МВФ підкреслено підтримали в Держдепі США. Загалом у міжнародній організації вважають, що низька ціна на газ для населення є причиною його неекономного використання, а також стимулюватиме уряд ретельніше ставитися до моніторингу умов отримання субсидій громадянами.
Своєю чергою українські експерти наполягають на тому, що тарифи й так сформовані нечесним для споживачів способом – їх можна знизити щонайменше на третину.
Наразі ціна на газ для населення становить 4942 гривні за тисячу кубометрів, а з урахуванням податку на додану вартість і зборів, що включають транспортування, – 6958 гривень за тисячу кубометрів. Ще на початку цього року в ЗМІ з’явився аналіз проекту фінансового плану «Нафтогазу», підготовлений Мінфіном, згідно з яким ціни для населення з квітня мала зрости до 8030 гривень за тисячу кубометрів газу, а восени – вже до 8530.
Таке підвищення боляче вдарить по гаманцю пересічних українців. І ще більше – по амбітних планах уряду Володимира Гройсмана зберегти свої скромні досягнення. Адже всі підвищення зарплат та соціальних стандартів нічого не коштуватимуть, якщо всі ці гроші громадяни витрачатимуть на сплату комунальних послуг.
Саме тому в уряді розраховують знайти спільну мову з МВФ та спільно розробити нову формулу тарифу на газ для населення. Чи вдасться це зробити вже до осені – серйозний виклик. Що б не говорили в уряді, а рішення про підвищення тарифів для населення є суттєвою запорукою подальшої співпраці з МВФ. Враховуючи весь спектр проблемних питань, які очікують Україну напередодні 2019 року, припиняти співпрацю з Фондом у цей час буде вкрай недоречно.
Чи зростуть ціни на товари й чого чекати бізнесу
Є ще два суттєвих фактори, чому ціна на газ таки збільшиться. По-перше, Україна ще має наростити достатні об’єми власного видобутку газу. І саме він може піти на задоволення внутрішніх потреб. Однак для цього потрібно ще не один рік – це комплексна проблема, в якій є і технологічна, і політична складові.
По-друге, поступово зростають ціни на нафту, а з нею традиційно «підтягуються» вгору й ціни на газ. А оскільки наразі факторів для збільшення цін на нафту дедалі більше, то й сподіватися на низьку ціну на газ в найближчому майбутньому не доводиться.
Однак це все не означає, що обов’язково відбудеться автоматичне подорожчання товарів у магазинах. Скоріш за все, подорожчання тарифів на газ болючіше за все відчують на собі найбільш незахищені верстви населення. Оскільки «комуналка» може знову зрости, то купівельна спроможність українців вкотре впаде. Ось тут і будуть головні наслідки – внутрішній виробник просто не дорахується своїх прибутків, адже українці менше витрачатимуть на товари й послуги, натоміть більше – на сплату комунальних. Тож бізнес зазнає втрат від зменшення кількості споживачів, а декому взагалі доведеться закрити власну справу.
Щодо великих підприємств, то традиційно від подорожчання газу постраждають металурги, виробники будівельних матеріалів та хімічна галузь. Окрім зростання цін на внутрішньому ринку, їхня продукція втратить частину конкурентоспроможності на закордонних ринках.
«Субсидіарний бум»
А от уряду в разі підвищення цін на газ для населення доведеться несолодко. По-перше, всі здобутки з підняття мінімальних зарплат та соціальних стандартів за останні 1,5 року знову знеціняться. Це й справді «тупцювання на місці»: зарплати українців насправді не зростають, а «наздоганяють» сумні економічні реалії. І саме Кабміну доведеться відповідати за такі незадовільні результати.
По-друге, уряд Володимира Гройсмана вже зараз подбав про подальшу долю тих, хто претендуватиме на субсидію. Вочевидь, у Кабміні не виключають варіанту з підвищенням цін на газ для населення, що неодмінно призведе до збільшення кількості охочих отримати компенсацію від держави за непідйомну «комуналку». Тож в уряді ретельно готуються до цього.
Поки триває історія із запуском адресної системи компенсації субсидій, у Мінсоцполітики оголосили про запровадження більш жорстких правил для тих громадян, які хотіли б отримати субсидії. Так, відтепер субсидію не призначатимуть, якщо у власності сім’ї є автомобіль, якому менш ніж 5 років, якщо площа квартири перевищує 120 квадратних метрів, а будинку – 200 квадратних метрів (крім дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей).
Дуже серйозно зміниться ситуація для заробітчан і тих, хто отримує зарплати «в конвертах». Якщо не підтвердив свій статус безробітного й не став на облік, органи соціального захисту автоматично рахуватимуть дохід у три прожиткові мінімуми – 5 тисяч 286 гривень. Якщо ж маєш додаткові квадратні метри, які вирішив здавати в оренду, це також буде підставою відмовити в наданні субсидії. Крім того, розрахунок пільг відбуватиметься на підставі врахування доходів усього складу домогосподарств, а не лише окремо дружини чи чоловіка.
Усі ці зміни можуть мати серйозні наслідки й справді зменшити кількість отримувачів субсидій. Експерти попереджають, що можуть навіть зрости кількість офіційних розлучень, щоб не втрачати субсидії.
Однак якщо не змінити правил гри, за підрахунками економістів, фонд субсидій може зрости до 100 мільярдів гривень. Це дуже високий показник, який створюватиме додатковий тиск на економіку держави.
Усе це матиме серйозні політичні наслідки для уряду Володимира Гройсмана. Чи піде він та його колеги на такий крок – питання відкрите. Вже зараз відомо, що в уряді ведуть тривалі й напружені перемовини з МВФ та Світовим банком щодо зміни формули розрахунків ціни на газ.
Втім, як би там не було, розуміння того, що у сфері надання субсидій таки доведеться наводити лад, не обговорюється. Це саме та умова, яку висувають західні кредитори. Або уряд іде на суттєве скорочення пільг для населення й отримує нову формулу розрахунків за газ, або залишиться без кредитів. Сподобатися всім не вийде.
Олександр Радчук