Землі електронних комунікацій під час дії воєнного стану

Швидка зміна законодавства – додатковий виклик в умовах воєнного стану, з яким зіштовхуються громади мало не щодня.

От, наприклад, Закон України №2078 від 17.02.2022, який набрав чинності 27.07.2022 року, доповнив пунктом 65 Прикінцеві Положення Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», чим спростив процедуру оформлення земельних ділянок для технічних засобів мобільних операторів.

Даним пунктом передбачено, що до 1 січня 2026 року надання в користування земельних ділянок площею до 0,05 га за рахунок земель державної або комунальної власності для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування базових станцій мобільного зв’язку, інших технічних засобів та/або споруд електронних комунікацій електронних комунікаційних мереж можливе, коли проєктні земельні ділянки розташовані в межах території, щодо якої не затверджено ні комплексного чи генерального плану (складовою частиною яких є план зонування території), ні плану зонування території, ні детального плану території.

Простіше кажучи, відтепер надання в користування даних земельних ділянок можливе без розроблення містобудівної документації.

Під дію даного пункту підпадають ділянки, що розташовані у межах сіл і селищ та за межами населених пунктів, але під це спрощення не підпадають лінійні комунікації.

Звичайно, є винятки. Адже не можна надавати земельні ділянки з особливо цінних земель та земель, віднесених до категорії земель оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, лісогосподарського призначення, а також земель у межах зелених зон населених пунктів, внутрішньоквартальних територій (територій міжрайонного озеленення, елементів благоустрою, спортивних майданчиків, майданчиків відпочинку та соціального обслуговування населення).

Стосовно лінійних комунікацій, статтею 99 Земельного Кодексу України (далі – ЗКУ) передбачено окремий вид права земельного сервітуту як право прокладання та експлуатації ліній електропередачі, зв’язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій.

А статтею 75 ЗКУ про землі електронних комунікацій в пункті 5 зазначено, що постачальники електронних комунікаційних мереж та/або послуг, які відповідно до Закону України “Про електронні комунікації” внесені до державного реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, мають право вимагати від власників земельних ділянок або землекористувачів установлення сервітутів, у тому числі особистих сервітутів, земель електронних комунікацій, визначених цим Кодексом, для прокладання під землею електронних комунікаційних мереж та/або усунення їх пошкоджень. Питання ведення реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг передбачений Постановою №30 від 20.04.2022 року.

Під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються відповідно до пунктів 27 та 28 Прикінцевих Положень ЗКУ, які внесли до ЗКУ Закони №2145 від 24.03.2022 та №2247 від 12.05.2022.

Так підпункт 4 пункту 27 Перехідних Положень ЗКУ передбачає, що передача земельних ділянок державної, комунальної власності в оренду без проведення земельних торгів, крім випадків, визначених частиною другою статті 134 цього Кодексу, допускається також для будівництва мереж електропостачання, газорозподільних, водопровідних, теплопровідних, каналізаційних мереж, електронних комунікаційних мереж, об’єктів магістральних газопроводів. Також для релокації, розміщення річкових портів, товарного сільськогосподарського виробництва та розміщення морських портів, але це не є фокусом нашої статті.

Разом з тим, і частина друга статті 134 ЗКУ передбачала, що не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі будівництва, обслуговування об’єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, мультимодальних терміналів, об’єктів зв’язку та дорожнього господарства (крім об’єктів дорожнього сервісу).

Також є спрощення щодо зміни цільового призначення земельних ділянок для будівництва мереж електропостачання, газорозподільних, водопровідних, теплопровідних, каналізаційних мереж, електронних комунікаційних мереж, об’єктів магістральних газопроводів.

Підпунктом 11 пункту 27 Перехідних положень ЗКУ передбачено, що зміна цільового призначення відбувається без:

  • сплати втрат лісогосподарського виробництва (крім зміни цільового призначення земельних ділянок для розміщення місць тимчасового зберігання відходів від руйнувань, зумовлених бойовими діями, терористичними актами, диверсіями або проведенням робіт з ліквідації їх наслідків), втрат сільськогосподарського виробництва;
  • дотримання вимог частини дев’ятої статті 20 цього Кодексу (Зміна цільового призначення особливо цінних земель та земельних лісових ділянок з метою їх використання для цілей, не пов’язаних із веденням лісового господарства);
  • без розроблення документації із землеустрою.

Щобільше, зміна цільового призначення в такому випадку можлива і без врахування співвідношення між видом цільового призначення земельної ділянки та видом функціонального призначення території, визначеним відповідною містобудівною документацією, у разі якщо це не призведе до порушень (обмежень у використанні земель (у тому числі у сфері забудови), вимог нормативно-правових актів, будівельних норм та інших нормативних документів).

Звісно, є знову вичерпний перелік випадків, коли дане спрощення не працює. Деталі можна відшукати в підпункті 11 пункту 27 ПП ЗКУ. В такому випадку, а також якщо на території, у межах якої розташована відповідна земельна ділянка, відсутня містобудівна документація на місцевому рівні, встановлення або зміна цільового призначення земельної ділянки приймається на підставі мотивованого висновку уповноваженого органу містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради.

Якщо ж не утворено виконавчого органу сільської/селищної/міської ради з питань архітектури, даний висновок надаватиме уповноважений орган містобудування та архітектури місцевої державної адміністрації.

Даний висновок надається протягом 10 робочих днів на безоплатній основі з використанням Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.

І на завершення. Підпунктом 12 пункту 27 Перехідних Положень ЗКУ передбачено, що передача органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування земельних ділянок державної, комунальної власності у власність, користування у період, коли функціонування Державного земельного кадастру призупинено, не здійснюється (крім передачі в оренду земельних ділянок відповідно до підпункту 2 цього пункту).

Але оскільки Наказом №141 Держгеокадастру від 09.06.2022 року відновлено функціонування Державного земельного кадастру – передача здійснюється.

Метою даної статті було звернути увагу на спрощення щодо розпорядження землями електронних комунікацій, які виникли 27 липня відповідно до Закону України №2078 від 17.02.2022. Принагідно згадати й інші закони та норми, що регулюють розпорядження даними землями. Не дивно, що багато нововведень стосуються електронних комунікацій, адже під час війни це питання набуває державного значення.


Післямова

Пропоную ознайомити із іншими законодавчими змінами. Зокрема:

Відповідно до наказу Міністерства енергетики України №137 від 24 березня 2022 року встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в України та 60 днів після його припинення або скасування, розмір періодичної плати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів електроенергетики з використанням несучої спроможності будівель, споруд і однієї опори становить 1 копійку на місяць.

Підпунктом 13 пункту 27 Перехідних положень ЗКУ передбачено, що оператор електронних комунікацій

  • має право без попереднього погодження з власниками та користувачами земельних ділянок, безперешкодного та безоплатного доступу до земельних ділянок усіх форм власності, на яких розташовані його об’єкти;
  • у разі аварії або загрози її виникнення (аварійної ситуації), які є наслідками бойових дій, звільняється від обов’язку відшкодування власникам землі та землекористувачам збитків, заподіяних, зокрема, внаслідок тимчасового зайняття земельних ділянок, погіршення якості ґрунтового покриву, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки, понесення витрат на поліпшення якості земель, за незавершений цикл сільськогосподарського обробітку ґрунту (оранка, внесення добрив, посів, інші види робіт);
  • під час проведення у встановленому порядку капітальних та інших планових робіт, а також у разі аварії або загрози її виникнення (аварійної ситуації) зобов’язаний здійснювати відновлення земель, які зазнали змін у структурі рельєфу, до стану, придатного для обробітку, придатного для подальшого використання за цільовим призначенням, та звільняється від обов’язку за свій рахунок проводити рекультивацію земель після закінчення планових та аварійно-відновлювальних робіт;

Підпунктом 14 пункту 27 Перехідних положень ЗКУ передбачено, що зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок здійснюються без розроблення робочого проєкту землеустрою у випадках проведення оператором газотранспортної системи, оператором газосховища, оператором системи розподілу, оператором системи передачі, підприємством питного водопостачання, підприємством централізованого водовідведення, теплогенеруючою, теплотранспортуючою, теплопостачальною організацією капітальних та інших планових робіт, а також у разі аварії або загрози її виникнення (аварійної ситуації).

Автор: Олександр Гнітецький, експерт з управління земельними ресурсами «U-LEAD з Європою»