З повітря в асфальт: як будують дороги надрукованими грошима

Національний банк через заборону напряму кредитувати держвидатки налагодив схему фінансування «Укравтодору» через державний «Укрексімбанк». Для цього використовується кредит рефінансування, який є одним з каналів для офіційного друку гривні.

Про йдеться в матеріалі Ярослава Вінокурова для «Економічної правди».

З виділених у 2020 році на фінансування президентської програми «Велике будівництво»121 млрд грн. лише чверть прийшлась на дорожній Фонд (акцизи з продажу пального і транспортних засобів). Все інше  це кошти Фонду боротьби з коронавірусом, міжнародних фінансових організацій та кредити під державні гарантії. Саме під цю позицію Національний банк 23 квітня минулого року змінив вимоги до застави за рефінансуванням банків, дозволивши включати до неї зобов’язання підприємств, які гарантовані урядом. Це запустило схему кредитування «Укравтодору», який ще в березні отримав від уряду Олексія Гончарука держгарантії по облігаціям  на 19,3 млрд грн.

Схема кредитування «Укравтодору» за участі НБУ  і задіяного в ній державного Укрексімбанку виглядає наступним чином.

На першому етапі банк отримав від НБУ кредит рефінансування, заставою за яким є державні облігації (ОВДП). Розмір відсотків за таким кредитом становив 6-8% річних (облікова ставка у 2020 році), а по ОВДП, які знаходяться під заставою – близько 10% річних. Тобто банк в плюсі мінімум на 2-4%.

Далі отримані від НБУ гроші державний Укрексімбанк направив на купівлю облігацій «Укравтодору», дохідність останніх – 10,5% річних. Адже ці облігації мали держгарантії і їх НБУ дозволив кредитувати через рефінанс.

За своєю природою такі операції найдоречніше називати опосередкованим кредитуванням уряду, адже коштами НБУ фінансувалися державні видатки на будівництво доріг. Та й погашатися ці кредити врешті-решт будуть з державного бюджету. Хоча закон «Про Національний банк України» забороняє НБУ прямо чи через юрособи з державною власністю кредитувати державу.

Гроші від випущених цінних паперів «Укравтодору» надходили декількома траншами: перший у розмірі 5,78 млрд грн дорожники отримали  наприкінці квітня 2020 року. Причому, щонайменше, частину грошей просто надрукували.

У 2020 році Укрексімбанк отримав кредитів рефінансування на 22 млрд грн. Під державні гарантії, окрім облігацій, банк профінансував дорожників ще на 1 млрд грн, свідчать дані Міністерства фінансів. Кредит «Укравтодору» у 2020 році становив близько 40% кредитного портфеля державного банку, який закінчив минулий рік зі збитками.

Під гарантії уряду державна компанія цьогоріч планує отримати щонайменше 20 млрд грн. Частину цих коштів дорожники можуть залучити за тією ж схемою з Укрексімбанком, який для цього може використати випущені у минулому році облігації «Укравтодору». Чим більше «Укравтодор» позичатиме грошей, тим більше Національний банк зможе їх надрукувати, аби позичити дорожникам через державний банк.

На початку квітня 2021 року НБУ розширив коло інструментів, які банки можуть використовувати у якості застави для отримання кредитів рефінансування. Таким чином НБУ запустив цілий конвеєр з фінансування державних видатків: виникла ситуація, коли зобов’язання, оплачені кредитом рефінансування, слугують забезпеченням для залучення нового рефінансування.

Тобто, заставою для нових кредитів стали раніше взяті кредити.

«Поки ці облігації та кредит рефінансування не будуть погашені, операцію із залученням нового рефінансу можна проводити нескінченно», – пояснив схему асоційований експерт CASE-України Євген Дубогриз.

 «Економічна правда».