Поліцейським розв’язують руки, водіям закручують гайки: Які зміни обіцяє новий законопроект про порушення ПДР

У понеділок на позачерговому засіданні парламенту депутати ухвалили в першому читанні законопроект, який може втілити у життя давні плани МВС – підвищити штрафи за окремі порушення Правил дорожнього руху. Зокрема, зміни вкотре загрожують збільшити суму адміністративного стягнення за перевищення швидкості на 50 км/год і більше – до 3400 грн, у 20 разів підвищити штраф за водіння без прав, а водіїв, які в нетверезому вигляді спровокували ДТП із загиблими, відправити за ґрати на 7-12 років. Окрім того, запроваджується ціла низка додаткових правок до Адміністративного і Кримінального кодексів, законів “Про Національну поліцію” та “Про дорожній рух”. Якщо текст документа буде доопрацьовано і погоджено з усіма іншими нормативними актами, то за водіння в нетверезому вигляді водіїв можуть позбавити прав на цілих 10 років, а пом’якшити кримінальну відповідальність за ДТП не вийде навіть у судовому порядку.

У неділю на Старообухівській трасі за 5 кілометрів від Києва сталася страшна аварія: п’яний водій виїхав на зустрічну смугу і зіткнувся з Hyundai Tucson, у якому їхала родина із 5 осіб. Загинули четверо: батьки, 8-річна дівчинка та 10-річний хлопчик. Двоє залишилися живі: 40-річний винуватець ДТП, який, як виявилося, вже відбував термін за подібний злочин, і 12-річний хлопчик, що залишився сиротою. Перелякані свідки події вже були готові буквально лінчувати дорожнього злочинця, але у справу втрутилися правоохоронці. За скоєння ДТП, яке спричинило смерть понад двох осіб, чоловікові загрожує до 10 років позбавлення волі. Але громадськості таке покарання здалося занадто “милостивим”: є підозри, що порушник був не тільки в стані алкогольного, але і наркотичного сп’яніння, і мчався трасою на викраденому “Мерседесі”. Хвилю “хайпу” від скандальної ДТП підхопив навіть гарант Конституції: незважаючи на нещодавнє скасування кримінальної відповідальності за водіння в нетверезому вигляді, тепер Володимир Зеленський закликає депутатів у найкоротші терміни розглянути можливість того, щоб за такі ДТП було передбачено довічне позбавлення волі. Ситуація досягла такого резонансу, що в понеділок депутати консолідовано ухвалили в першому читанні ініційований МВС законопроект № 2695 (“Про внесення змін до деяких законодавчих актів України про посилення відповідальності за окремі правопорушення в сфері безпеки дорожнього руху”), хоча його навіть не було на порядку денному.

 Так, 282 депутати проголосували “за” цілу низку змін до Кримінального та Адміністративного кодексів, а також законів “Про Національну поліцію” і “Про дорожній рух”. Деякі норми дублюють вже ухвалені закони, деякі ж із ними не узгоджуються: правозахисники вважають, що депутати самі не дуже чітко уявляли, за що голосують, проте не могли не скористатися галасом довкола недільної трагедії.

Наприклад, президент ще в травні підписав закон про скасування штрафних балів за окремі види порушень ПДР, однак текст законопроекту знову пропонує їх прибрати зі статей КУпАП; стосовно пішоходів-порушників пропонують підвищити штраф від 51 до 510 грн, хоча за аналогічне рішення депутати вже проголосували в першому читанні у червні; а на заміну статті КК № 286.1 (набула чинності на один день), яка встановлювала міру відповідальності за водіння в нетверезому вигляді і була “ліквідована” президентським підписом 3 липня, пропонується доповнити іншу кримінальну статтю.

 Варто відзначити, що цей проект закону було зареєстровано в парламенті ще в грудні 2019 року, при цьому низку нововведень МВС анонсував ще в 2015 році. Так, силовики вже п’ять років поспіль говорять про підвищення штрафів за перевищення швидкості, залишення місця ДТП, водіння без прав, пропонують збільшити термін накладення адмінстягнень до року, запровадити кримінальну відповідальність за порушення Правил дорожнього руху і водіння в нетверезому вигляді… Проте цього разу, здається, такі зміни в законодавстві наблизилися до реальності найближче.
Норма законодавства Пропонована міра покарання за правопорушення Міра покарання зараз

1 неоподатковуваний мінімум доходів громадян становить 17 грн
Адміністративна відповідальність
Перевищення швидкості на 50 км/год Карається штрафом в розмірі 200 нмдг

Карається штрафом у розмірі 30 нмдг

Залишення місця ДТП Карається штрафом в розмірі 200 нмдг із позбавленням прав на керування ТЗ на півроку Карається штрафом в розмірі 15 нмдг або громадськими роботами на 30-40 годин

Керування автомобілем без паска безпеки і шолома Карається штрафом у розмірі 30 нмдг

Карається штрафом у розмірі 3 нмдг
Порушення правил використання номерного знака, невідповідність встановленим стандартам

Карається штрафом у розмірі 30 нмдг;
у разі повторного правопорушення – 40 нмдг
Карається штрафом у розмірі 10 нмдг;
у разі повторного правопорушення 15 нмдг
Порушення правил проїзду перехресть, зупинки, стоянки (в тому числі розмови по телефону з відсутністю бездротових засобів зв’язку) Карається штрафом у розмірі 30 нмдг

Карається штрафом у розмірі 25 нмдг
Ненадання переваги в русі Карається штрафом у розмірі 40 нмдг;
у разі якщо це призвело до аварійної ситуації – 200 нмдг
Карається штрафом у розмірі 30 нмдг;
у разі якщо це призвело до аварійної ситуації 40 нмдг

Керування транспортним засобом особою, яка не має такого права Карається штрафом у розмірі 200 нмдг Карається штрафом у розмірі 30 нмдг

Керування транспортним засобом особою, яку було позбавлено такого права (права вилучили згідно з судовим рішенням)

Карається штрафом у розмірі 1200 нмдг із позбавленням права керування ТЗ на строк від 3 до 5 років;
за повторне порушення протягом року передбачено штраф у розмірі 2400 нмдг з позбавленням права керування ТЗ на строк від 5 до 7 років;
Карається штрафом у розмірі 40 нмдг
Порушення ПДР із пошкодженням транспорту, багажу, доріг Карається штрафом у розмірі 70 нмдг

Карається штрафом у розмірі 20 нмдг
Керування ТЗ у нетверезому вигляді, а також відмова від проходження алкотесту Карається штрафом у розмірі 600 нмдг

За повторне протягом року порушення передбачено штраф у розмірі 1200 нмдг або адміністративний арешт на 10 діб з позбавленням прав на 3 роки;

Карається штрафом у розмірі 600 нмдг
За повторне протягом року порушення передбачено штраф у розмірі 1200 нмдг
Водіння в нетверезому вигляді особою, яка двічі протягом року притягалася за цією ж статтею Передбачено штраф у розмірі 2400 нмдг або
адміністративний арешт на 15 діб з позбавленням прав на 10 років

Передбачено штраф у розмірі 2400 нмдг
Кримінальна відповідальність
Порушення правил дорожнього руху, внаслідок чого потерпілому було завдано тілесні ушкодження середньої тяжкості Карається штрафом у розмірі від 3000 до 5000 нмдг (а також арештом, обмеженням волі) із позбавленням прав на 3-5 років

Карається штрафом у розмірі 500 нмдг або виправними роботами до 2 років
Ті ж порушення, які спричинили тяжкі тілесні ушкодження або смерть Позбавлення волі від 3 до 8 років із позбавленням права керування ТЗ на 5-8 років Позбавлення волі від 3 до 8 років із позбавленням права керування ТЗ до 3 років або без такого

Порушення ПДР у нетверезому стані, що призвело до ДТП зі смертельними наслідками або завдало потерпілому тяжкі тілесні ушкодження Позбавлення волі від 7 до 12 років із позбавленням права керування ТЗ на строк від 7 до 10 років

Окрім підвищення розміру штрафів та визначення термінів позбавлення прав водіння, текст законопроекту анонсує ще цілу низку нововведень:

  1. Кримінальна відповідальність за порушення ПДР (у тому числі і їзда в нетверезому стані) прирівнюється до корупційних злочинів. Таким чином, водій, який через свою швидку їзду створив аварійну ситуацію з потерпілими, не може розраховувати на амністію або пом’якшення покарання (навіть у випадку покаяння, взяття на поруки, відшкодування всіх збитків, примирення сторін).
  2. Поліцейські зможуть користуватися приладами для виявлення радіаційних, хімічних, біологічних та ядерних загроз. Окрім цього, скасовується вимога щодо обов’язкового встановлення попереджувальних знаків про проведення фото- та відеозйомки.
  3. Закон “Про дорожній рух” депутати пропонують доповнити новою інструкцією, як діяти водієві, коли його зупиняють поліцейські: він зобов’язаний тримати руки на кермі, в полі зору працівника Нацполіції; вимкнути мотор і витягти ключ із замка запалювання; ввімкнути “аварійку” і на вимогу вийти з машини.
  4. У законі “Про Національну поліцію” деталізуються умови перевірки водійських прав. З’являється важливе уточнення: на вимогу поліцейського водій зобов’язаний не пред’явити, а передати документи.
  5. Поліцейські патрулі зможуть зупиняти будь-які машини для проведення тесту на вміст алкоголю в крові. Водночас такі дії здійснюються не за самовільним рішенням, а в рамках профілактичних операцій: відповідний організаційно-розпорядчий акт має бути опубліковано на офіційному сайті МВС.
  6. Для проведення огляду авто поліцейським не потрібно буде в обов’язковому порядку залучати двох свідків: досить вести відеофіксацію того, що відбувається, на нагрудну камеру, матеріали якої потім обов’язково долучаються до адміністративної справи.
 У цілому нововведення, які маячать на горизонті, обіцяють значні зміни в способі життя українських водіїв. Попри те, що законопроект успішно пройшов перше читання саме під гаслами боротьби з п’яними водіями, задуматися про дисципліну на дорогах доведеться навіть непитущим. При цьому скасування кримінальної відповідальності за те, що у людини за кермом виявили вище 0,2 проміле в крові, зовсім не дає приводу розслаблятися: адміністративні заходи покарання можуть подіяти навіть більш ефективно.
 “По-перше, збільшується термін накладення адміністративного стягнення із 3 місяців до року. Раніше суди могли затягувати розгляд справи, і порушника хоч і визнавали винним, але санкцій щодо нього вже не було. По-друге, поліцейські зможуть більш оперативно проводити профілактичну роботу в полі: не треба буде обов’язково шукати свідків для складання протоколу про огляд. Водночас у цій ситуації, коли у населення критично низький рівень довіри до роботи правоохоронних органів, поліцейським, на мій погляд, не можна надавати додаткові повноваження. А що стосується кримінальної відповідальності за водіння в нетверезому стані, яку президент скасував 3 липня, то запропоновані адміністративні заходи покарання теж повинні принести свої плоди у сфері безпеки дорожнього руху. Попри те, що за КК розмір штрафів був вищим – від 17 тис. до 51 тис. грн, а за Адміністративним він нижчий – від 10,2 тис. до 40,8 тис. грн, вирішальним чинником для водіїв є позбавлення прав. Кримінальна відповідальність передбачала позбавлення прав на 3 роки, а адміністративна може досягти 10 років”, – підбиває підсумки автоюрист Богдан Глядик.

Що випливає із цього документа – поліцейські отримають значно ширші права. Добре це чи погано – багато буде залежати від того, з якого боку подивитися на ситуацію.

Ксенія Цивірко