Тижневий Укравтодор: до батлу Милованова та Бутусова

Минулого тижня в системі Укравтодору пройшли тендери на 6,56 млрд грн. Це третина від усіх тендерів по Україні в цей період.

Середній та капітальний ремонт доріг – 4,25 млрд.

«Техно-буд-центр» і «Альтком» продовжили залишатись на дні, даючи все більше приводів думати про те, що картель приступив до пожирання найслабших своїх членів. Без урахування двох відстаючих фірм чотири батьки-засновники НАДУ тримають 64% тендерного портфелю Укравтодору (минулого року приблизно таку частку вони мали вшістьох). Такої цифри цілком достатньо аби вважати їх колективною монополією, але АМКУ продовжує через суд відбиватись від вимог принаймні провести перевірку.

І це не дивно, оскільки «Велике будівництво» є історією успіху угрупування Володимира Зеленського. Але у «Наших грошей» є підстави вважати, що ця любов – не через піар-бонуси, а через цілком конкретні плюшки, які дарують мільярдні кучугури асфальту по завищеній ціні.

До дуелі Милованова та Бутусова «Наші гроші» перечитали аналіз «Великого будівництва» експертів Київської школи економіки (Шоломицький, Дейсан, Шоломицька, Онопрієнко та Шаповал). У шапці 56-сторінкового документу «Оцінка економічних ефектів програми «Велике будівництво» в 2020-2023 роках» окрім логотипу КШЕ також стоїть логотип Укравтодору.

(Ми не знайшли у «Прозорро» даних про контракт між інститутом Милованова та агентством Кубракова. Тому не знаємо скільки цей труд коштував та хто за нього платив. Можливо автори працювали за гроші самого КШЕ. Бо КШЕ іноді з любові до мистецтва виконує безкоштовні роботи, наприклад для «Укроборонпрому»).

Отже поїхали – наші коментарі до даних КШЕ будемо наводити у дужках, так би мовити відділимо оцінку від факту. (Хоча “Наші гроші” абсолютно не впевнені у фактовості цього дослідження).

(1) КШЕ написало багато слів що таке мультиплікатор. Саме цим терміном люди Зеленського закохували спільноту в асфальтування. У 2019 році українцям розписували, що мультиплікатор від ремонту доріг становить 5-6 (одну гривню вклав у асфальт – отримав 5 гривень різного економічного ефекту). Але експерти Милованова цей розділ завершили цитуванням Нацбанку України, який нарахував «Великому будівництву» мультиплікатор 0,96. Тобто вклав гривню – отримав менше гривні.

(2) КШЕ оприлюднила опитування самого Укравтодору про зміни в обсягах робіт та фінансуванні. Виявилось, що розрив між фінансуванням підрядників Кубракова та обсягом робіт різко збільшився у порівнянні з 2019 роком. (На думку «Наших грошей», це корелюється з даними CoST – у 2020 році відбулось двократне подорожчання поточного середнього ремонту 1 км доріг у порівнянні з минулим роком).

(3) КШЕ зафіксувала, що дорожнє  будівництво «створює досить малу додану вартість – на рівні близько 16%». І прямо вказують, що це все через дорогий асфальт і бетон, та «невагомий» фактор грошей на зарплати.

(4) Видатки на зарплати офіційно складають до 3% від кошторису будь-якого тендеру Укравтодору, що оприлюднюється у “Прозорро”. Але КШЕ наводить укравтодорівське опитування самих будівельників, та за ними на зарплати йде до 13% від собівартості робіт. (На думку “Наших грошей”, це ознака податкових махінацій підрядників Укравтодору в масштабах мільярдів гривень. Але уЗеленському чомусь борються з доходами ФОПів, а не норовами «укравтодорівців»).

(5) Експерти КШЕ прямо пишуть, що «Велике будівництво» не призвело до значного зростання попиту за рахунок зростання доходів зайнятих у цій сфері українців. І що «різке збільшення фінансування  будівництва доріг  утім  менше  позначилося на зайнятості» (Фактично КШЕ примусила нас плакати над фантазіями Кубракова і Шмигаля про зростання зайнятості та доходів українців під час епідемії COVID-19).

(6) Експерти спробували це пояснити «припущенням щодо збільшення складності робіт» (справді – так і написали про припущення. Припустити ж просто зростання маржі в асфальті – КШЕ собі не дозволило. Бо в Укравтодорі Зеленського не крадуть же ж, а щось роблять. Чи щось крадуть, але і щось роблять…).

(7) Хоча експерти КШЕ самі опублікували графік (див. нижче). У 2017-2019 роках зайнятість та фінансування робіт росли прямо пропорційно. І лише з початком «Великого будівництва» розрив різко збільшився. (На думку “Наших грошей”, цей графік якраз вказує на кульгавість припущення КШЕ).

Ми не дуже віримо у такі припущення та пояснення. За оцінкою “Наших грошей”, ніякого супермегаекстрапрориву в технологіях за один рік не сталось. На дорогах працювали одні й ті самі асфальтоукладники та робітники. Інших робітників в Україні не виявилось, кажуть у самоу КШЕ: «Наближення  до межі  можливостей  ринку  означає практичну неможливість залучати більше [робітників] навіть за трикратне розширення попиту». І асфальт той самий закопували у дороги. І щебінь так само засипали. І пісок так само рили з нелегальних кар’єрів. Тож може просто почали більше красти? Якось відразу всі графіки КШЕ/Укравтодору про касові розриви стають логічнішими.

 

Підрядник Укравтодору по ремонту доріг
(жирним виділено засновників НАДУ,
курсивом – простих членів НАДУ)
Сума по підрядам 2021 р. Частка, %
1. ТОВ «Автомагістраль-Південь» 18 804 798 062 28,7
2. ТОВ «СУНП «Автострада» 9 417 667 919 14,4
3. ТОВ «Онур конструкціон інтернешнл» 7 445 188 979 11,4
4. ТОВ «Ростдорстрой» 6 353 574 503 9,7
5. ТОВ «ШБУ-77» 4 704 702 690 7,2
6. ПрАТ «Хмельницьке ШБУ №56» 3 475 127 113 5,3
7. ТОВ «Будінвест Інжиніринг» 2 415 350 000 3,7
8. ПП «Автомагістраль» 1 734 485 809 2,7
9. ТОВ «ПБС» 1 523 536 152 2,3
10. ТОВ «Славдорстрой» 1 247 641 999 1,9
11. ТОВ «ШРБУ-48» 1 098 661 400 1,7
12. ТОВ «Техно-Буд-Центр» 949 483 051 1,5
13. ТОВ «Енергетично-дорожнє будівництво» 899 965 000 1,4
14. ТОВ «ШБ «Альтком» 630 367 055 1,0
15. ТОВ “Євробуд плюс” 544 665 000 0,8
16. ПП «Будгарант-7» 525 033 540 0,8
17. ОАО «ДСТ № 2, г. Гомель» 488 735 000 0,7
18. «AzVirt MMC» 484 900 000 0,7
19. ТОВ «ДС Пром Груп» 451 890 000 0,7
20. ПАТ «Рівнеавтошляхбуд» 329 775 456 0,5
21. ПрАТ «ШРБУ №82» 305 734 361 0,5
22. ТОВ «СТЛ+М» 298 930 188 0,5
23. ТОВ «Торговий дім «Дінастія» 297 446 797 0,5
24. ТОВ «Березівкаагрошляхбуд» 207 740 448 0,3
25. ТОВ «БК Євродор» 152 371 609 0,2
26. ТОВ «Роад Констракшн» 148 349 880 0,2
27. ТОВ «СУАП «Інтервіас Україна» 140 832 000 0,2
28. ТОВ “Лубенське ШБУ №9” 117 349 000 0,2
29. ТзОВ «Луцькавтодор-сервіс» 103 575 228 0,2
30. ТОВ «Шляховик-Т» 93 999 990 0,1
31. ПрАТ «Броварське ШБУ №50» 23 250 000 0,0
Разом 65 415 128 229 100,0

 

Експлуатаційне утримання, дрібний ремонт та системи моніторингу – 2,30 млрд грн.

Одесити роздали майже 2 млрд грн, та поновили історичну справедливість – нарешті свій шмат на 810 млн грн отримала «Березівкаагрошляхбуд». Взагалі, ці торги пройшли у теплій атмосфері порозуміння з «Автомагістраль-Південь» та «Ростдорстроєм». «Березівці» подались на один лот та не торгуючись його і отримали. На два інші не подавались, та картелісти поділили їх між собою, зобразивши мізерні торги на 3%.

Підрядник Укравтодору по експлуатаційному утриманню доріг Сума Регіон
1. ТОВ «Автомагістраль-Південь» 8 694 105 455 Харківська, Київська, Дніпропетровська, Чернігівська, Одеська
2. ДП «Вінницький облавтодор» 4 181 750 000 Вінницька
3. ПП «Автомагістраль» 3 145 975 224 Київська, Житомирська
4. ТОВ «ДС пром груп» 2 641 745 000 Кіровоградська, Черкаська обл.
5. ТОВ «СК Автострой» 2 532 563 000 Миколаївська обл.
6. ДП «Харківський облавтодор» 2 128 479 856 Харківська обл.
7. ТОВ «Ростдорстрой» 2 013 024 000 Кіровоградська, Полтавська, Миколаївська, Одеська
8. ТОВ «СУНП «Автострада» 1 105 380 730 Чернігівська
9. ТОВ «ПБС» 1 046 477 192 І-Франківська обл.
10. ТОВ «ШБУ-77» 1 027 400 000 Чернігівська
11. ТОВ «Гранбуд лідер» 822 279 780 Кіровоградська обл.
12. ТОВ «Березівкаагрошляхбуд» 809 700 000 Одеська
13. ДП «Львівський облавтодор» 654 653 361 Волинська обл.
14. ДП «Херсонський облавтодор» 551 377 453 Херсонська обл.
15. ТОВ «Енергетично-дорожнє будівництво» 489 625 765 Полтавська обл.
16. ТОВ «Онур конструкціон інтернешнл» 468 824 413 Полтавська обл.
17. ДП «Хмельницький облавтодор» 430 050 509 Хмельницька обл.
18. ТОВ «БМБуд» 411 138 000 І-Франківська обл.
19. ТОВ «СТЛ+М» 322 116 004 Хмельницька обл.
20. ТОВ “Євро-буд компані” 350 500 000 Луганська
21. ТОВ «Шляховик-Т» 301 189 001 Львівська
22. ТОВ «Спец комплект постач» 254 325 670 Київська, Чернігівська обл.
23. ТзОВ «Луцькавтодор-сервіс» 252 305 772 Волинська
24. ТОВ «Дорекс-безпека руху» 109 315 060 Житомиська
25.ТОВ «Унідор Сервіс» 147 502 380 Волинська, Львівська
26. ТОВ «Дорбуд сервіс груп» 104 196 100 Хмельницька обл.
27. ФОП Фурман Ганна Іванівна 66 498 000 Рівненська
28. ПрАТ «Ковельське ШБУ-63» 64 792 700 Волинська обл.
29. ТОВ «Раун» 56 496 558 Закарпатська, Хмельницька, Львівська
30. ТОВ «Вест Роудз Компані» 53 787 578 Тернопільська
31. ТОВ «СЕА Електротехніка» 53 358 675 Львівська, Волинська
32. ТОВ «Юг Строй Компані» 38 540 000 Одеська обл.
33. ТОВ «Глобал Білд Інжиніринг» 25 439 314 Тернопільська обл.

 Ремонт мостів та газогонів – 0,00 млрд грн.

Національна програма відновлення мостів цього тижня щось геть прогрібала – жодного контракту.

Підрядник Укравтодору по ремонту мостів Сума Регіон
«Doğuş inşaat ve ticaret a.ş.» 11 248 800 000 Полтавська
ТОВ «Мостобудівельний загін № 112» 441 116 446 Запорізька, Хмельницька, Кіровоградська, Київська
ТОВ «СУНП «Автострада» 258 959 500 Кіровоградська, Херсонська, Вінницька
ТОВ Підприємство «Маст-Буд» 181 860 564 Одеська
ПрАТ «ПВІ ЗІТ «Нафтогазбудізоляція» 178 175 324 Полтавська
ТОВ «Енергетично-дорожнє будівництво» 169 977 091 Кіровоградська, Миколаївська
ТОВ «Харківмістдорбуд» 85 330 143 Донецька
ТОВ «Автомагістраль-Південь» 72 425 721 Львівська
ПрАТ «Мостобудівне управління-3» 66 777 000 Київська
ТОВ  «Внедренческе  підприємство Мост» 64 354 947 Донецька
ТОВ «Укрбуд-Проект-Реконструкція» 53 328 200 Луганська
Корпорація «Планета-Вест» 39 685 000 Миколаївська
ТОВ «ПБС» 20 240 496 Івано-Франківська
ТОВ «Перша дорожньо-будівельна компанія» 16 611 600 Донецька
ТОВ «РБП Транс-Мост» 13 485 083 Львівська

https://nashigroshi.org/2021/06/06

Юрій Ніколов, «Наші гроші»