Державне оборонне замовлення є одним з найбільших напрямів видатків в Україні, але 95% його статей залишаються секретними. Зайва секретність та відсутність конкуренції заважають реформі державного оборонного замовлення.
Комплексне реформування та підвищення прозорості державного обонного замовлення (ДОЗ) можливе завдяки зменшенню обсягів таємних закупівель (95% статей ДОЗ) та впровадженню конкурентних закупівельних процедур, розповіли експерти під час обговорення оборонних закупівель 18 червня.
При виконанні державного оборонного замовлення виникає низка ризиків, каже член Секретаріату Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони (НАКО) Тарас Ємчура:
- Відсутність централізованої бази даних з інформацією про виробників озброєння та військової техніки.
- Відсутність сучасних засобів інформації на етапі планування ДОЗ.
- Складність потрапляння до реєстру виконавців держоборонзамовлення.
- Неузгодженість законодавства в частині затвердження ДОЗ.
- Надмірна засекреченість таких замовлень.
- Відсутність конкурентних процедур у таємних закупівлях.
- Обмеження максимального прибутку постачальників.
- Відсутність конкурсних процедур при закупівлі при імпорті.
- Обмежена можливість представників замовників для перевірки інформації.
- Зміна собівартості виробництва під час виконання контрактів.
- Розмитість відповідальності у сфері контролю за виконанням ДОЗ.
- Відсутність сучасних засобів обробки інформації на етапі звітування про виконання ДОЗ.
Задля мінімізації цих ризиків експерти НАКО рекомендують:
- Підвищити прозорість ДОЗ шляхом зменшення кількості таємних закупівель.
- Удосконалити механізм ціноутворення на військову продукцію.
- Відмовитися від реєстру виконання ДОЗ шляхом впровадження прозорої процедури ліцензування виробників ОВТ.
- Удосконалити процедуру затвердження та контролю за виконанням ДОЗ.
- Спростити процедури одночасно з впровадженням захищених автоматизованих систем обробки інформації.
Перші кроки для розсекречення державного оборонного замовлення мають бути здійснені при закупівлі радянської військової техніки, яка вже давно не є таємницею для іноземних розвідок, вважає голова ГО StateWatch, експерт РПР Гліб Канєвський.
У країнах-членах НАТО також є випадки закупівлі оборонної продукції за завищеними цінами, але це відбувається через некомпетентність, а не корупцію, звернув увагу генерал-лейтенант у відставці, член НАКО Мішель Яковлєв.
Міністерство оборони України має відігравати більшу роль у формуванні ДОЗ, адже наразі його обмежує Міністерство фінансів, тому виникає “розпорошення” відповідальності органів виконавчої влади при військових закупівлях, наголосив директор інформаційно-консалтингової компанії Defence Express Сергій Згурець.
Державне оборонне замовлення є одним з найбільших напрямів видатків в Україні, але при цьому 95% його статей залишаються секретними, говорить член комітету НАКО Юлія Марушевська.
За словами експертів, 70% ДОЗ можна виробити в Україні, 20% – у кооперації з іноземними партнерами, і лише 10% забезпечити імпортом.