95% статей видатків на державне оборонне замовлення України засекречені

Державне оборонне замовлення є одним з найбільших напрямів видатків в Україні, але 95% його статей залишаються секретними. Зайва секретність та відсутність конкуренції  заважають реформі державного оборонного замовлення.

Комплексне реформування та підвищення прозорості державного обонного замовлення (ДОЗ) можливе завдяки зменшенню обсягів таємних закупівель (95% статей ДОЗ) та впровадженню конкурентних закупівельних процедур, розповіли експерти під час обговорення оборонних закупівель 18 червня.

При виконанні державного оборонного замовлення виникає низка ризиків, каже член Секретаріату Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони (НАКО) Тарас Ємчура:

  1. Відсутність централізованої бази даних з інформацією про виробників озброєння та військової техніки.
  2. Відсутність сучасних засобів інформації на етапі планування ДОЗ.
  3. Складність потрапляння до реєстру виконавців держоборонзамовлення.
  4. Неузгодженість законодавства в частині затвердження ДОЗ.
  5. Надмірна засекреченість таких замовлень.
  6. Відсутність конкурентних процедур у таємних закупівлях.
  7. Обмеження максимального прибутку постачальників.
  8. Відсутність конкурсних процедур при закупівлі при імпорті.
  9. Обмежена можливість представників замовників для перевірки інформації.
  10. Зміна собівартості виробництва під час виконання контрактів.
  11. Розмитість відповідальності у сфері контролю за виконанням ДОЗ.
  12. Відсутність сучасних засобів обробки інформації на етапі звітування про виконання ДОЗ.

Задля мінімізації цих ризиків експерти НАКО рекомендують:

  1. Підвищити прозорість ДОЗ шляхом зменшення кількості таємних закупівель.
  2. Удосконалити механізм ціноутворення на військову продукцію.
  3. Відмовитися від реєстру виконання ДОЗ шляхом впровадження прозорої процедури ліцензування виробників ОВТ.
  4. Удосконалити процедуру затвердження та контролю за виконанням ДОЗ.
  5. Спростити процедури одночасно з впровадженням захищених автоматизованих систем обробки інформації.

Перші кроки для розсекречення державного оборонного замовлення мають бути здійснені при закупівлі радянської військової техніки, яка вже давно не є таємницею для іноземних розвідок, вважає голова ГО StateWatch, експерт РПР Гліб Канєвський.

У країнах-членах НАТО також є випадки закупівлі оборонної продукції за завищеними цінами, але це відбувається через некомпетентність, а не корупцію, звернув увагу генерал-лейтенант у відставці, член НАКО Мішель Яковлєв.

Міністерство оборони України має відігравати більшу роль у формуванні ДОЗ, адже наразі його обмежує Міністерство фінансів, тому виникає “розпорошення” відповідальності органів виконавчої влади при військових закупівлях, наголосив директор інформаційно-консалтингової компанії Defence Express Сергій Згурець.

Державне оборонне замовлення є одним з найбільших напрямів видатків в Україні, але при цьому 95% його статей залишаються  секретними, говорить член комітету НАКО Юлія Марушевська.

За словами експертів, 70% ДОЗ можна виробити в Україні, 20% – у кооперації з іноземними партнерами, і лише 10% забезпечити імпортом.