«Людина, яка сплатила всі податки, відчує себе ідіотом»? Держава готує амністію «євробляхерам»

Запропоновані розцінки на розмитнення «євроблях» їхні власники вважають зависокими

За даними митниці, на 1 травня 2018 року в Україні перебувало 315 тис. авто з іноземною реєстрацією і ввезених в режимі транзиту або тимчасового перебування. З них 124,5 тис. машин порушили термін перебування.

У Верховній Раді 15 червня зареєстрували законопроекти № 8487  про внесення змін до податкового кодексу щодо оподаткування акцизним податком легкових автомобілів і № 8488 про внесення змін до митного кодексу, які мають забезпечити контроль за користуванням автомобілів, завезених з-за кордону, а також посилити відповідальність громадян за порушення митних правил. Автором законопроектів виступає голова парламентського комітету з  питань податкової та митної політики Ніна Южаніна.

Як зазначено у пояснювальних записках до проектів законів, вони мають вирішити проблему авто з єврономерами шляхом зменшення вартості їхнього розмитнення.

Зараз, щоб розмитнити автомобіль, треба сплатити до бюджету мито – 10% від суми митної вартості автомобіля, акцизний збір, сума якого нараховується по-різному в залежності від віку авто, типу палива, oб’єму та потужності двигуна, ПДВ –  20% від суми митної вартості, акцизного збору та ввізного мита.

Вартість акцизного збору сильно коливається в залежності від об’єму двигуна. Наприклад, за нові автомобілі з об’ємом двигуна не більше 1000 куб. см потрібно буде сплатити по 0,102 євро за 1 куб. см об’єму циліндрів двигуна, тобто максимум 102 євро. Для автомобілів з таким же об’ємом двигуна, але яким більше п’яти років, акцизний збір становить вже у 1,438 євро за 1 куб. см об’єму циліндрів двигуна, і може вже становити 1438 євро. Найдорожче обійдеться розмитнення автомобілів з двигуном об’ємом понад 3000 куб. см, яким більше п’яти років, акцизний збір у цьому випадку буде розраховуватись за схемою 4,985 євро за 1 куб. см об’єму циліндрів двигуна. Приблизно так само розраховується вартість акцизного збору для машин, які їздять на дизельному паливі.

Крім того, зараз немає механізму розмитнення транспортних засобів, що не відповідають екологічним нормам (на сьогодні ЄВРО-5), тобто старих автомобілів.

Як Верховній Раді пропонують вирішити проблему

Внесені до парламенту законопроекти передбачають зменшення розміру акцизного податку з авто, дозволять розмитнювати машини, які не відповідають екологічному стандарту «Євро-5», і посилять контроль за переміщенням і використанням автомобілів з іноземною реєстрацією.

Пропонується встановити розмір акцизного податку, що дорівнюватиме базовій ставці, помноженій на коефіцієнт двигуна та коефіцієнт віку. Базова ставка на один автомобіль з бензиновим двигуном становитиме 50 євро, а на один автомобіль з дизельним двигуном – 75 євро.

Коефіцієнт двигуна вираховуватиметься шляхом ділення об’єму двигуна на 1000, а коефіцієнт віку – це кількість повних календарних років з року, наступного за роком виробництва авто, до року визначення ставки податку.

Отже, наприклад, акциз на автомобіль з бензиновим двигуном об’ємом 1600 куб. см, якому п’ять років, буде становити 400 євро (50 множимо на 1,6 та на 5), а на автомобіль з дизельним двигуном об’ємом 2000 куб. см, якому десять років – 1500 євро.

Отже, чим старіша машина і чим більший у неї об’єм двигуна, тим більший акцизний збір за неї треба буде сплатити. Але розраховані за новим принципом акцизи будуть значно меншими за ті, що діють нині, а більший акцизний податок на старі авто повинен стимулювати придбання більш нових авто.

У прес-службі Южаніної переконують, що зниження акцизного податку – компромісне рішення, що дозволить вирішити проблему масової експлуатації на території України авто, зареєстрованих в інших державах, і водночас враховуватиме інтереси як держави, так і офіційних автоімпортерів, сумлінних платників податків, й тих, хто тимчасово користується авто без його митного оформлення та реєстрації в Україні.

Власникам авто з єврономерами пропонується надати 180 днів з дати впровадження нововведень для реєстрації автомобіля за українським законодавством.

Крім того, законопроектом №8488 передбачається посилення контролю за переміщенням і цільовим використанням авто, ввезених в режимах транзиту та тимчасового ввезення.

А конкретно, тепер нерезидентам дозволено не декларувати ввезення в режимі тимчасового ввезення лише одне авто. Ввезти більше однієї машини дозволяється за умови письмового декларування.

Пропонується також заборонити особі, яка ввезла в Україну автомобіль в режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення, передавати його у володіння, користування іншим людям чи розкомплектовувати його.

За використання нерозмитненого автомобіля з метою заробітку його власник повинен буде заплатити штраф у 34 тис. грн.

У законопроекті закладено суворі штрафи, якщо авто не буде вивезено за межі країни протягом 30 діб. Так, якщо громадянин порушить строки переміщення автомобіля особистого користування в митному режимі транзиту, і запізниться із оформленням авто у відповідності до законів Україні на 10-20 діб, йому треба буде сплатити штраф у розмірі 8,5 тис. гривень, на термін від 20 до 30 діб – 85 тисяч гривень, більш ніж на 30 діб (а також за втрату чи розкомплектування транспортних засобів) – 170 тисяч гривень або конфіскація за рішенням суду. Сьогодні достатньо сплатити тільки штраф 8,5 тис. грн за перевищення строку більш ніж на 10 діб, тобто ціна штрафу є однаковою що для перевищення строку на 20, що на 30 діб.

Також збільшуються штрафи за порушення строків переміщення авто в митному режимі тимчасового ввезення. Якщо сьогодні за перевищення строку більш ніж на 10 діб штраф складає 17 тисяч гривень, то пропонується встановити штраф за перевищення строку від 10 до 20 діб – 17 тисяч гривень, від 20 до 30 діб – 85 тисяч гривень, більш ніж на 30 діб (а також за втрату чи розкомплектування транспортних засобів) – 170 тисяч гривень, інакше авто буде конфісковане за рішенням суду. Аналогічні штрафи введено за порушення строків переміщення автомобілів комерційного призначення в митному режимі тимчасового ввезення.

Будуть стягуватися штрафи і за водіння автомобілем, який не був вчасно розмитнений, який використовується з комерційною метою, і який переданий у користування особам, які не ввозили авто в Україну. Перший штраф складатиме 8,5 тис. грн, а повторний протягом року – 17 тис. грн з позбавленням права керування автомобілем протягом одного року з можливим вилученням авто.

Поліцейські матимуть право зупиняти авто на єврономерах та перевіряти інформацію про них. Якщо буде зафіксовано, що водій авто порушив правила користування ним, буде стягнуто штраф.

Поки ці законопроекти не вдалось розглянути навіть у першому читанні. Внесення їх на порядок денний у сесійній залі Верховної Ради мало відбутися 21 червня, але їхній розгляд перенесли. Як пояснила «Главкому» Южаніна, через малу кількість депутатів у залі. «Але ми ставимо перед собою завдання розглянути їх у першому читанні до закінчення парламентської сесії», – додала нардеп.

Реакція на законопроект

В громадській організації «АвтоЄвроСила», представники якої брали участь в обговоренні законопроекту, заявили, що загалом задоволені знаттям обмежень для розмитнення авто, які не відповідають екологічному стандарту «Євро-5», тому що цей стандарт мав би стосуватися тільки виробників автомобілів, а не застосовуватись щодо покупців вживаних авто.

За пропоновані розцінки на розмитнення захисники прав «євробляхерів» визнають хоч і зниженими, але все ще зависокими через акцизний збір.

«Зараз акциз на вживані автомобілі занадто високий, щоб його ухвалити за основу. Ми наполягаємо на тому, щоб розмір акцизного збору знизили, або взагалі відмінили, тому що автомобіль не повинен бути підакцизним товаром», – зазначив у коментарі «Главкому» голова організації Олег Ярошевич.

Він пояснив, що якщо у країні Євросоюзу автомобіль 2003 року випуску можна придбати за 2 – 3 тисячі євро, то під час купівлі його українцем до бюджету тільки акцизу треба буде сплатити 3-4 тисячі, тобто майже подвійну вартість авто.

Також у організації зазначили, що пропозиції щодо введення пільг на розмитнення авто для учасників АТО та багатодітних сімей були відхилені авторами законопроектів.

Натомість фінансовий експерт Сергій Фурса розкритикував поступки депутатів, і у своєму блозі зазначив, що своїми діями парламент фактично здійснить амністію «євробляхерів», так як пропонує надати їм можливість легалізувати свої автомобілі за ставками, значно нижчими ніж ті, що були актуальні на момент ввезення авто в Україну. На думку експерта, це буде не чесно щодо тих громадян, які чесно сплачували мита ще до їхнього зменшення. І хоча ті, хто відмовиться легалізувати автомобілі за новими правилами, будуть оштрафовані, держава все рівно продемонструє, що діяти згідно із законом у країні невигідно. «Як результат – людина, яка  заплатила всі податки, відчуває себе ідіотом. Тому що зробила все за законом, поводилась як доброчесний громадянин. І це коштувало йому дуже дорого. Все повинно бути навпаки. Якщо ви обманює, то повинні розплачуватися за це. Обман має коштувати дорого», – зазначив експерт.

Яна Степанковська, «Главком