РЕКЛАМА, ГРОШІ, “ДВІ ДІЛЬНИЦІ”: ЩО ТРЕБА ЗНАТИ ІНОЗЕМНИМ ЖУРНАЛІСТАМ ПРО ВИБОРИ В УКРАЇНІ?

Президентські вибори 2019 року в Україні в цілому відбулись прозоро та без суттєвих порушень, які могли би вплинути на результат волевиявлення громадян. На закордонних і внутрішньоукраїнських дільницях результати виборів значно різняться, а найбільш розповсюджене порушення – люди не знаходили себе у виборчих списках. Ці та інші питання обговорили під час дискусії “Екскурс Україною: вибори, реформи та рух вперед”, яку провів Реанімаційний Пакет Реформ 1 квітня для делегації іноземних журналістів зі США, Німеччини та Грузії. Вони відвідали Україну в рамках навчальної поїздки, організованої Фондом Маршалла (The German Marshall Fund of the United States).

Дискусія здебільшого була сфокусована на перебігу та результатах першого туру виборів Президента України.

Інна Борзило, виконавча директорка ГО “Центр ЮА”, зазначила, що на цьогорічну президентську кампанію кандидати витратили значно більше грошей, ніж на кампанію 2014 року.

“Основні витрати припали на рекламу на телебаченні. Петро Порошенко фінансував свою передвиборчу кампанію на 100% зі своїх коштів, Володимир Зеленський – на 70%, а Юлія Тимошенко в основному розраховувала на гроші своєї партії”, – сказала Борзило, звернувши увагу, що насправді кандидати витратили на свою кампанію у 2 рази більше, ніж вони зазначили офіційно.

Олексій Гарань, науковий директор Фонду “Демократичні Ініціативи” ім. Ілька Кучеріва, звернув увагу, що з моменту агресії Росії у 2014 році геополітична орієнтація українських виборців значно змінилася: проросійської позиції тепер дотримуються лише 10-12% громадян.

“Більшість виборців підтримують інтеграцію України до Євросоюзу та НАТО. Після обрання нового Президента проєвропейський курс нашої держави залишиться незмінним”, – вважає Гарань.

Питання відмінності між результатами голосування на території України та на закордонних виборчих дільницях прокоментував Михайло Жернаков, директор Фундації DEJURE:

“Українці, які мешкають за кордоном, безпосередньо не мають справ із судовою системою та іншими державними структурами в Україні, тому не мають повної картини рівня корупції в нашій країні”.

В Україні, на відміну від західних держав, витрачається дуже багато грошей на політичну рекламу, говорить Тарас Шевченко, співголова Ради РПР, директор Центру Демократії та Верховенства Права.

“Гроші, телебачення та відсутність контролю за витратами фінансів – це головні складові передвиборчих кампаній в Україні”, – наголосив співголова Ради РПР.

https://rpr.org.ua/news/reklama-hroshi-dvi-dilnytsi-scho-treba-znaty-inozemnym-zhurnalistam-pro-vybory-v-ukrajini/