В НАЗК розгорнули тестову систему для автоматизованої перевірки декларацій, але незалежна експертиза системи е-декларування заблокована

У Національному агентстві із запобігання корупції розгорнули тестову систему автоматизованої перевірки декларацій. Повноцінний запуск такої системи дозволить якісніше перевіряти електронні декларації, а в перспективі — автоматизувати процес перевірки через зв’язки із державними реєстрами. Водночас проведення незалежної експертизи, необхідної для повноцінної роботи системи е-декларування, включно із автоматизованою перевіркою, заблоковано.

Основою тестової системи стали розроблені до запуску системи е-декларування модулі для автоматичної перевірки, від яких НАЗК рік тому відмовились з незрозумілих причин. Для тестування автоматизованої перевірки були розроблені правила логічного і арифметичного контролю, після чого їх протестували на 10 000 декларацій. Відомості з декларацій були взяті з публічної частини Реєстру декларацій (через публічний API), тобто без персональних даних. Розгортання тестової системи автоматизованої перевірки відбулось за експертної і технічної підтримки міжнародних донорів, які люб’язно погодились допомогти в межах виконання рішення НАЗК про проведення незалежної експертизи системи. Нагадаємо, Громадський люстраційний комітет декілька місяців добивався прийняття цього рішення, відповідно до якого в НАЗК була створена робоча група, яка вирішила рухатись одразу двома шляхами: протестувати модулі для автоматизованої перевірки і забезпечити незалежність проведення експертизи системи е-декларування.

Водночас проведення, власне, незалежної експертизи системи е-декларування наразі заблоковано адміністратором системи — Державим підприємством «Українські спеціальні системи» та Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації (Держспецзв’язку), які відмовляються надати до неї доступ навіть на звернення НАЗК як власника системи. Незалежна експертиза необхідна для того, щоби зрозуміти, чи відповідає система технічному завданню на її створення, наскільки і що саме в ній було змінено під час несанкціонованих втручань (зафіксованих народними депутатами — членами Комітету із запобігання корупції), як це вплинуло на роботу системи і як забезпечити її стабільне і повноцінне функціонування, в тому числі запуск автоматизованої перевірки.

Нагадаємо, що на думку адміністратора системи ДП «УСС», яке є структурою Держспецзв’язку, існуюча система е-декларування не може бути розвинена автоматизованою перевіркою. Більше того, ДП «УСС» наполягає на створенні нової системи е-декларування — вартістю до $12 мільйонів і тривалістю розробки 4 роки. Це випливає з документу під назвою Техніко-економічне обгрунтування модернізації інформаційно-телекомунікаційної системи Єдиний державний реєстр декларації…», розробленого цією структурою ще наприкінці 2016-початку 2017 року.

Зазначимо, що прохання про допомогу в залученні незалежних експертів для проведення експертизи були озвучені до міжнародних партнерів України. Більше того, 19 липня Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман підписав Протокольне доручення №29062/0/1-17 щодо виконання умов отримання третього траншу в рамках кредитної лінії від Європейського Союзу (Меморандум про взаєморозуміння між Україною та ЄС щодо макрофінансової допомоги Україні), яким доручив НАЗК, Держспецзв’язку та ДП «УСС» забезпечити проведення технічної експертизи. Таким чином, відмовляючись надати доступ до системи для проведення незалежної експертизи ДП «УСС» та Держспецзв’язок не тільки блокують здійснення антикорупційної реформи в Україні, але й порушують пряме доручення Прем’єр-міністра і зривають виконання Україною своїх міжнародних зобов’язянь, чим ставлять під загрозу отримання Україною наступного траншу макрофінансової допомоги від ЄС і МВФ.

Наголошуємо на неприпустимості блокування проведення незалежної експертизи системи е-декларування, яка допоможе забезпечити безперебійне та належне функціонування системи е-декларування та запуск автоматизованої перевірки декларацій, необхідної їх ефективної перевірки і подальшого притягнення корупціонерів до відповідальності. Ми також закликаємо міжнароних партнерів України, зокрема ЄС та МВФ, які визначити повноцінне і ефективне функціонування системи е-декларування умовою для надання Україні макрофінансової допомоги, вимагати від Уряду належного виконання своїх зобов’язань, зокрема у варовадженні антикорупційної реформи в Україні.

Громадський люстраційний комітет